Foto: Montage InstagramFoto: Montage Instagram
 Foto: Montage Instagram
Foto: InstagramFoto: Instagram
 Foto: Instagram

Polisen hjälpte hemlöse "Sven" – skänkte kängor

Publicerad

Vid en utryckning träffade polisen hemlöse "Sven" som bara hade ett par sandaler och  raggsocker på fötterna.

För att han inte skulle frysa valde de att ge honom ett par överblivna kängor. 

Nu hyllas de stort i sociala medier. 

Polisen i Kungsbacka som fick ett samtal om att en man låg och sov i en trappuppgång och ryckte ut och träffade honom, "Sven", som är hemlös och som på grund av kylan sökt skydd i trappuppgången, skriver SVT Halland

Sven berättade för poliserna om sitt liv och hur han blev hemlös för åtta år sedan. Han hade blivit erbjuden en dusch och fika av en kvinna i trappuppgången, men ville inte besvära henne, så han tackade nej.

"Kan inte ta emot hennes hjälp"

Polisen rördes av Svens historia. 

– Vi slogs av förundran i hur man i en sådan utsatt situation som Sven är, ödmjukt inte kan ta emot hennes hjälp utan ändå berättar hur han ska kämpa under dagen för att få ihop pengar för att köpa detta själv, skriver polisen på Instagram.

https://www.instagram.com/p/BdutSdVgbhb/?taken-by=polisenkungsbacka

Polisen hjälpte Sven genom att ge honom ett par överblivna kängor som tål kyla.

– Dessa kängor kommer göra mycket mer nytta på Svens fötter än vad de gör i en gammal skrubb på polishuset!, skriver polisen.

"Otroligt kul med så mycket positivitet från alla"

Nu hyllas tilltaget och i kommentarsfältet för inlägget skriver flera att de känner igen Sven och att de är djupt rörda att se att han fått ett par kängor. 

Flera personer skriver också att det är fint att se hur glada de blir av att det lyfts bra svenska polisen är.

– Otroligt kul med så mycket positivitet från alla. Det är sånt som gör att vi orkar göra det där lilla extra varje arbetspass, skriver polisen i kommentarsfältet.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER