Göteborg är ett av de ställen där man inte längre kan få en drop in-tid för förnyelse av pass. Foto: HENRIK JANSSONGöteborg är ett av de ställen där man inte längre kan få en drop in-tid för förnyelse av pass. Foto: HENRIK JANSSON
Göteborg är ett av de ställen där man inte längre kan få en drop in-tid för förnyelse av pass.  Foto: HENRIK JANSSON
Det har uppstått mycket långa väntetider i hela Västsverige för att få ett pass. Foto: ANNA HÅLLAMSDet har uppstått mycket långa väntetider i hela Västsverige för att få ett pass. Foto: ANNA HÅLLAMS
Det har uppstått mycket långa väntetider i hela Västsverige för att få ett pass. Foto: ANNA HÅLLAMS
Polisen håller krismöte under tisdagen för att försöka lösa problemet med de långa väntetiderna för pass. Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅNPolisen håller krismöte under tisdagen för att försöka lösa problemet med de långa väntetiderna för pass. Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN
Polisen håller krismöte under tisdagen för att försöka lösa problemet med de långa väntetiderna för pass. Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN
På passexpeditionen i Göteborg sitter en lapp med information uppsatt på väggen. Foto: HENRIK JANSSONPå passexpeditionen i Göteborg sitter en lapp med information uppsatt på väggen. Foto: HENRIK JANSSON
På passexpeditionen i Göteborg sitter en lapp med information uppsatt på väggen. Foto: HENRIK JANSSON
Passexpeditionen på Stampgatan i Göteborg. Foto: HENRIK JANSSONPassexpeditionen på Stampgatan i Göteborg. Foto: HENRIK JANSSON
Passexpeditionen på Stampgatan i Göteborg. Foto: HENRIK JANSSON

Draget efter polisens krismöte om passen

Publicerad
Uppdaterad

Det nya passystemet har den senaste tiden bidragit till enorma köer runtom i Västsverige.

José Rodriguez, 36, är en av de drabbade.

Han ska till Mexiko i juli, men hinner kanske inte få sitt nya pass i tid.

– Det är katastrof nu, för mycket väntetider, säger han.

Polisen kallade till krismöte på tisdagseftermiddagen. Mötet har resulterat i att fler tider kommer kunna bokas och receptioner på flera håll kommer att få ytterligare resurser.

Sedan förra veckan har drop in-tider för utfärdande av pass i bland annat Göteborg och Mölndal tagits bort.

Tider kan numera endast bokas via det nya bokningssystemet.

Det har bidragit till stora köer vid passhanteringen runtom i Västsverige.

Bland annat har professorn i statsvetenskap, Bo Rothstein, anmält polisen till justitieombudsmannen (JO), för att han tycker att polisen bryter mot paragraf sju i förvaltningslagen.

Kallade till krismöte

Nu kallar polisen i region Väst till krismöte för att komma till bukt med den uppkomna situationen.

– Vi ska diskutera vad vi har för möjligheter att påverka den rådande situationen. Det är högprioriterat, säger Christer Fuxborg, polisens presstalesperson i region Väst.

Efter mötet meddelar polisen att ytterligare bokningsbara tider kommer att släppas.

Dels kommer personal flyttas så att man stärker upp på passcentralen i Göteborg och därmed kan lägga ut mer tider, dels kommer ett 20-tal extra passhandläggare att rekryteras till sommaren.

– Puckeln blev större än vi räknat med. Är det bra? Nej, så klart inte. Av alla de som sökt har det varit bekymmer för många, säger Jonas Bertram, regionalt införandeansvarig för tidsbokningen.

Hur kan det ha blivit så här?

– Det är jätteolyckligt. Men detta är också en arbetsmiljöfråga för vår personal. Med drop in har det varit en jättetuff arbetssituation, säger han.

Hur länge kommer ni ha extra styrka?

– Jag kan inte svara på det. Under sommaren kommer vi ha extraresurser, men det är klart att vi ska lösa det för resten av året också, säger Jonas Bertram.

"Hade den stora lyckan"

Utanför passexpeditionen i Stenungsund har köerna i veckan varit långa.

På måndagen fick passexpeditionerna stängas både i Alingsås och Stenungsund på grund av trycket.

– Det är kalabalik, fast alla är väldigt vänliga. Sedan man slutade med drop-in-tider i Göteborg smällde det till här. Två timmars väntetid är ingenting. Här är enormt mycket köer, sa Margareta Ivarsson, chef för stödservice hos polisen i Stenungsund, då.

På tisdagen var situationen den samma.

Folk började köa utanför passexpeditionen vid halv åtta på morgonen – och den sista gick hem vid halv fyra på eftermiddagen.

– Det känns nästan tröstlöst. Som det varit de här två dagarna kan vi inte ha det. Vi poliser kan inte stå och ha hand om köerna som är utanför. Vi måste få hjälp på något sätt, säger Margareta Ivarsson.

Hon tillägger:

– Detta går inte. Det är ohållbart. Vi kan inte hålla på så här. Personalen som tar emot ansökningarna klarar inte av det, säger hon.

En av de lyckliga som kom ut från passexpeditionen med ett sprillans nytt pass var Kent Samuelsson från Varekilsnäs på Orust.

– Jag såg nog fånigt lycklig ut när jag kom ut med passet, säger Kent Samuelsson från Orust som hade turen att ha ansökt om pass för två veckor sedan. Han behövde därför inte stå i den långa kön utanför passexpeditionen i Stenungsund på tisdagen.Foto: Mikael Berglund

– Jag hade turen att ansöka om pass för två veckor sedan. Jag var här en måndagskväll när det var förlängd öppettid. Så jag hade den stora lyckan att komma ner nu, se den där tretimmarskön, kunna gå förbi och stå i en mycket kortare kö. Efter 20 minuter fick jag mitt nya pass, säger Kent Samuelsson.

På passexpeditionen i Göteborg är det endast tidsbokning som gäller.

En av dem som kommit för att få information om förnyelse av pass är byggnadssaneraren José Rodriguez, 36.

Han ska till hemlandet Mexiko i juli och behöver ett nytt pass dessförinnan.

– Jag hade en tid förra månaden, men på grund av jobbet så missade jag den. Nu måste jag beställa en ny tid, men jag har hört att det tar två månader, säger han.

Vad tycker du om att det tar så lång tid?

– Jag tycker det är katastrof. Det var bättre förr när man kunde komma hit och vänta max en timma. Nu är det för mycket väntetider, säger José Rodriguez.

José Rodriguez, 36, måste skaffa en ny tid för att förnya sitt pass före resan till Mexiko i sommar. Foto: HENRIK JANSSONJosé Rodriguez, 36, måste skaffa en ny tid för att förnya sitt pass före resan till Mexiko i sommar. Foto: HENRIK JANSSON
José Rodriguez, 36, måste skaffa en ny tid för att förnya sitt pass före resan till Mexiko i sommar. Foto: HENRIK JANSSON
Lars Olsson, 54, Volvo cars, Linné: ”Nu måste man boka tid. Jag tycker det är onödigt. Mitt pass går ut i juni, när jag gjorde det i juni för fem år sedan satt jag här i fem minuter. Så jag förstår inte det här kaoset.” Foto: HENRIK JANSSONLars Olsson, 54, Volvo cars, Linné: ”Nu måste man boka tid. Jag tycker det är onödigt. Mitt pass går ut i juni, när jag gjorde det i juni för fem år sedan satt jag här i fem minuter. Så jag förstår inte det här kaoset.” Foto: HENRIK JANSSON
Lars Olsson, 54, Volvo cars, Linné: ”Nu måste man boka tid. Jag tycker det är onödigt. Mitt pass går ut i juni, när jag gjorde det i juni för fem år sedan satt jag här i fem minuter. Så jag förstår inte det här kaoset.” Foto: HENRIK JANSSON
Josefin Brink, 33, shipping, Tuve: ”Uppenbarligen är det någon som anlitat helt fel företag för att lösa detta problem. Det är ett skämt, tycker jag. Jag tycker det är lite pinsamt. Det går ju att lösa bokningssystem på ett bra sätt, de är inte de första i världshistorien. Jag tror att jag får ta en halvdag från jobbet och åka till Stenungsund.” Foto: HENRIK JANSSONJosefin Brink, 33, shipping, Tuve: ”Uppenbarligen är det någon som anlitat helt fel företag för att lösa detta problem. Det är ett skämt, tycker jag. Jag tycker det är lite pinsamt. Det går ju att lösa bokningssystem på ett bra sätt, de är inte de första i världshistorien. Jag tror att jag får ta en halvdag från jobbet och åka till Stenungsund.” Foto: HENRIK JANSSON
Josefin Brink, 33, shipping, Tuve: ”Uppenbarligen är det någon som anlitat helt fel företag för att lösa detta problem. Det är ett skämt, tycker jag. Jag tycker det är lite pinsamt. Det går ju att lösa bokningssystem på ett bra sätt, de är inte de första i världshistorien. Jag tror att jag får ta en halvdag från jobbet och åka till Stenungsund.” Foto: HENRIK JANSSON
Bodil Lumetzberger, 61, f.d. specialpedagog, Partille: ”Man kan ifrågasätta varför man har gjort denna förändring. Det verkar aningslöst. Man undrar vad avsikten egentligen var. Det måste ju finnas något syfte. Det är kaos, faktiskt.” Foto: HENRIK JANSSONBodil Lumetzberger, 61, f.d. specialpedagog, Partille: ”Man kan ifrågasätta varför man har gjort denna förändring. Det verkar aningslöst. Man undrar vad avsikten egentligen var. Det måste ju finnas något syfte. Det är kaos, faktiskt.” Foto: HENRIK JANSSON
Bodil Lumetzberger, 61, f.d. specialpedagog, Partille: ”Man kan ifrågasätta varför man har gjort denna förändring. Det verkar aningslöst. Man undrar vad avsikten egentligen var. Det måste ju finnas något syfte. Det är kaos, faktiskt.” Foto: HENRIK JANSSON

I Mexiko är det tänkt att en av hans kusiner, som fyller 15, ska firas.

Nu hoppas han att han får sitt pass i tid.

– Jag har redan bokat resan. Vi får se om jag hinner komma dit, eller om jag får titta på det på Skype. Annars får jag skaffa ett provisoriskt pass, säger han.

Relaterade ämnen
Christian Börjesson
Christian Börjesson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER