Foto: THOMAS JOHANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: THOMAS JOHANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Pojke drunknade och annat barn skållades

Publicerad

En pojke hittades livlös i badkaret på ett boende för barn med funktionsnedsättningar.

Hans liv gick inte att rädda och han avled på sjukhus.

Nu kan GT avslöja att en annan mycket allvarlig händelse inträffade på samma boende, bara några månader tidigare.

Då skållades ett barn i badkaret – så svårt att barnet fick vårdas på sjukhus.

Under första veckan i januari i år drunknade en pojke i ett badkar på ett boende för barn med funktionsnedsättningar i Göteborgsområdet. 

Pojken hittades livlös och fördes till Östra sjukhuset för vård men avled dagen efter.

Lämnades ensamt i badkaret

När den tragiska händelsen inträffade hade barnet lämnats ensamt i badkaret.

– Ja, tillräckligt länge för att det här skulle hända. Det ska inte kunna inträffa om man följer rutinen, och det är där personalen har brustit, säger Ingela Johansson, verksamhetschef för Funktionsstöd inom social resursförvaltning.

Johansson säger att händelsen nu utreds av polisen med rubriceringen vållande till annans död, vilket kriminalinspektör Peter Kron vid polisen i Storgöteborg också tidigare bekräftat för GP, som först rapporterade om dödsfallet. 

Ingela Johansson berättar att "hela organisationen" är djupt berörd av händelsen.

"Chock och bestörtning"

– Det är chock och bestörtning. Jag har nästan svårt att prata om det som hänt. Våra tankar är naturligtvis hos den drabbade familjen, säger hon.

Ingela Johansson säger att förvaltningen kommer vidta arbetsrättsliga åtgärder.

– Vi är inte klara med detta men vi tittar på det. Det handlar om avsked för två medarbetare. Det är rimligt när man brister så här grovt, säger hon.

Ingela Johansson berättar att två gäster och två medarbetare fanns på plats den aktuella dagen.

"Arbetat länge på boendet"

– Det är ordinarie personal som arbetat länge på boendet, säger hon.

En så kallad Lex Sarah-anmälan har i dagarna lämnats in till IVO, inspektionen för vård och omsorg.

– Vi har gjort en anmälan i tidigt skede, av allvarligt missförhållande enligt Lex Sarah, där vi beskriver kortfattat vad som hänt och vilka som berörs, säger Ingela Johansson.

Händelsen i början av januari är inte den enda mycket allvarliga händelse som inträffat på det aktuella boendet.

Barn skållades i badkar

För bara några månader sedan, i oktober 2017, brändes ett barn svårt i samband med bad i badkar. Barnet fick föras med ambulans till sjukhus för att få vård för skadorna. 

Något som bekräftas av Ingela Johansson.

– Barnet fick allvarliga skador av att badvattnet var för hett. Det handlade bland annat om ett tekniskt fel vad gäller varmvattnet, säger hon och förklarar att barnet nu är återställt.

Även denna händelse är under utredning, en utredning som kommer att vara klar inom någon vecka enligt verksamhetschefen.

Brister i rutinerna

Ingela Johansson berättar att när social resursförvaltning tog över verksamheten för boendet för två år sedan upptäckte de nya cheferna brister i rutinerna.

– Vi har just jobbat extra med rutiner och genomförandeplaner på det här stället och stärkt upp där det har behövts. Ändå händer detta. Det är därför vi valt att stänga boendet. Nu jobbar vi för högtryck med att bland annat försöka lösa familjernas behov på bästa sätt.

 

Ladda enkelt ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android här. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER