Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pizzerian blåstes – bolag bytte deras avtal

Upprörd. Carina Cervan tänker polisanmäla att en telefonförsäljare mot hennes vilja sade upp hennes befintliga abonnemang hos Telia och skrev över det hos Phonera Telefoni.
Foto: Privat

VÄRÖBACKA. Telefonbolaget bytte pizzerians telefonabonnemang utan att fråga.

När bluffen upptäcktes backade Phonera Telefoni.

– Jag lovar dig att jag är vansinnig, så här gör man banne mig inte, säger Carina Ceran från Kålltorp som driver Lima Gatukök & Pizzeria utanför Väröbacka.

Efter flera år som kund hos Telia trodde Carina Ceran att hon såg fel när avtalet från Phonera telefoni dök upp i brevlådan i onsdags. Enligt avtalet så hade hennes man, Ali Cervan, som hon driver sin restaurang med, tecknat avtalet med operatören vid ett telefonsamtal den 10 december.

Från årsskiftet hade pizzerian varit kund hos en ny telefonoperatör utan att veta om det själva.

– Phonera har alltså ringt Telia och sagt upp vårt avtal helt utan vår vetskap. Så här får det bara inte gå till. Vi håller till ute på landet och kan inte ha vilket abonnemang som helst. Speciellt inte för att en säljare har hittat på att vi ska ha det här, säger en upprörd Carina Cervan.

Timmar i telefon

Efter att hon suttit timmar i telefon under torsdagen berättar hon att Phonera telefoni slutligen har backat och brutit det nya avtalet. Inom tre arbetsdagar har restaurangen tillbaka sitt gamla avtal med Telia. Trots det berättar Carina Cervan att hon kommer att polisanmäla händelsen.

– Det som gör mig mest arg är att det inte ber om ursäkt eller någonting. De säger att alla kan göra fel och menar att min man sagt ja i telefonsamtalet. Det gör honom uppriven. Det är väl klart att han har sagt ja någon gång under samtalet, men inte till detta, säger hon.

Familjen Ceran inte är de enda personerna som anser sig lurade av Phonera. Sedan 2010 finns det 104 anmälningar mot företaget hos Konsumentverket.

Företaget är också känt hos Telia som hotat att stämma bolaget i Marknadsdomstolen.

– Vi känner till Phonera sedan många år tillbaka. För ett par år sedan låg de nog i topp när det gällde klagomål från våra kunder, säger Hans G Larsson, informationschef på Telia.

Lurade kunder

Hans G Larsson berättar att Telia hela tiden försöker att samla på sig och föra statstik över de företag som deras kunder anser sig lurade av.

– Våra jurister har skickat formella juridiska brev där vi skriver att vi ser att de sysslar med oseriös verksamhet och att vi kommer att stämma dem inför Marknadsdomstolen om det inte skärper sig. Det verkar ha tagit skruv och vi upplever det som att vi har en bra dialog med dem i dag även om det fortfarande kommer in den del klagomål.

Företaget förnekar

Robert Öjfelth är vd för Phonera telefoni. Han förnekar att företaget medvetet försöker att lura sina kunder.

– Jag skulle vilja säga att vi jobbar hårt med kvalitén för att det ska vara riktiga sälj. Vi vill inte ha kunder som känner sig lurade.

Men är det en slump att det finns som många anmälningar mot er hos Konsumentverket?

– Varje anmälan vi får på oss är ett misslyckande och vi jobbar hårt för att de försäljningskanaler vi använder ska hålla en hög kvalitet.

Kan det finnas ett problem med att folk som arbetar på provision blir för ivriga i sitt säljande?

– Det ska de inte behöva bli, vi presenterar ett bra erbjudande som inte behöver ha några fuskmetoder. Vi vill att kunderna ska välja oss för att vi har ett bra erbjudande och är en bra operatör. De kunder som menar att de blivit lurade vill vi gärna prata med och hjälpa, säger Robert Öjfelth.