Petters skarpa varning för elsparkcyklarna

Petter Jonsson är spårvagnsförare och har varit med om flera allvarliga olyckstillbud där elsparkcyklar varit inblandade.
Foto: Privat
Spårvagnsföraren Petter Jonsson tycker att elsparkcyklar blivit ett stort problem i trafiken i Göteborg.
Foto: AXEL ÖBERG
Elsparkcyklar har blivit ett allt vanligare inslag i trafiken i många städer.

Transportstyrelsen ser med oro på utvecklingen av fenomenet elsparkcyklar och ska utreda reglerna, uppger Ekot. 

Spårvagnsföraren Petter Jonsson, 31, i Göteborg anser att elsparkcyklarna är ett stort problem.

– Det är katastrof. Jag har varit med om många allvarliga incidenter. Det är en tidsfråga innan någon dödas av en spårvagn, säger han.

Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelvenstam säger i en intervju med Ekot att flera saker behöver göras för att säkerheten kring elsparkcyklar ska förbättras.

Han talar bland annat om att kommunerna kan bestämma var cyklarna får köra och i vilken hastighet de får framföras.

Nu ska myndigheten utreda om reglerna kan förbättras eller förtydligas uppger Ekot.

Petter Jonsson har elva år i yrket som spårvagnsförare i Göteborg. Trots lång erfarenhet säger han att han är orolig varje dag i jobbet för att en olycka med en elsparkcykel ska inträffa.

Transportstyrelsen vill utreda reglerna kring elsparkcyklarna.
Foto: TT NYHETSBYRÅN

– Det har varit nära flera gånger. Många ungdomar som åker elsparkcykel har inte grundläggande kunskaper för att vara ute i trafiken. Exempelvis har de ingen koll på den så kallade ”döda vinkeln”. Och det går alldeles för fort, konstaterar Petter Jonsson och tillägger:

”Det är livsfarligt”

– Dessutom har de hörlurar när de åker. Det är livsfarligt.

Han beskriver en incident som inträffade nyligen, när han såg en kille på en elsparkcykel, med hörlurar på huvudet, komma åkande vid sidan av vägen en bit längre fram.

– Min hastighet var 40 kilometer i timmen när han helt plötsligt korsade rätt över vägen framför mig. Jag var tvungen att farobromsa. Det är när vi bromsar med alla bromsarna samtidigt. Jag blev så rädd. Precis när jag tänkte att nu smäller det, hoppade han framåt med sparkcykeln, berättar Petter Jonsson.

Han var tvungen att stanna och gå av spårvagnen vid nästa hållplats.

”Hjärtat rusade – var nära ögat”

– Hjärtat rusade. Jag behövde en lugn stund innan jag kunde köra vidare. Det var riktigt nära ögat.

Petter Jonsson efterlyser tydligare regler och framför allt att de blir en begränsning av hastigheten.

– Jag älskar mitt jobb, och alla vi förare är superduktiga på det vi gör. Men det här orsakar bara problem för oss. Det är en tidsfråga innan någon dödas av vagnen, säger han.

Ulla Brehm, presstalesperson vid polisen i region väst bekräftar bilden av elsparkcyklarna som ett problem i trafiken.

– Vi kan instämma i det är ett bekymmer på vägar, cykel- och gångbanor. Det är fler och fler som använder dem. Vi kan se att det inträffar många olyckor och att alla inte riktigt har klart för sig vad som gäller när de åker på en elsparkcykel. De måste visa samma hänsyn som alla andra i trafiken, säger hon.

Regler för elsparkcyklar

En elsparkcykel, eller elscooter, kan klassificeras som en typ av cykel om den har en maxhastighet på 20 kilometer i timmen och en motor med högst 250 watt. Då gäller samma regler som för cyklister och den kan köras på cykelvägar och i viss utsträckning på bilvägar. På trottoarer, gångbanor och gågator får den bara köras i högst gångfart.


Går elsparkcykeln fortare än 20 kilometer i timmen och har en starkare motor än 250 watt kan den klassas som moped, men en moped klass II måste uppfylla tekniska krav som en elsparkcykel inte klarar, som exempelvis krav på bromsar.


Om elsparkcykeln är snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller moped-kraven klassas den varken som cykel eller moped. Då får det bara köras inom inhägnat område och inte på allmän väg.


Källa: Transportstyrelsen