Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Petra skulle få gratis mobil – fick faktura på 25 000

Här är fler av dagens inrikes-toppnyheter.
Petra Karlsson från Varberg lurades av telefonförsäljare. Foto: Privat / Privat
Hon fick skickat både högtalare och hörlurar till sig som hon inte ville ha och fick sedan en faktura på närmre 25 000 kronor. Foto: Privat

Petra Karlsson, 45, från Varberg kontaktades av vad hon trodde var en samarbetspartner till hennes teleoperatör.

De uppgav att de ville kompensera för ett abonnemang hon var missnöjd men fick snart en faktura på närmre 25 000 kronor.

– Det är ett företag som är välkänt hos oss, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Det var i slutet av juni som Petra Karlsson blev uppringd av en kvinna som ringde från företaget Mobile Group. Hon påstod att hon ringde på uppdrag av teleoperatören Tre och undrade om Petra var missnöjd med sitt abonnemang. Något som Hallands Nyheter först skrev om.

– Det sa jag att jag var då jag tycker det har blivit dyrt och då ville de kompensera mig för det, säger hon.

Kvinnan på telefonen menade att Petra betalat 25 000 kronor för mycket på sitt abonnemang. Hon menade att hon inte kunde kompensera i pengar men att hon kunde skicka elektronikprylar till Petra, berättar hon. 

– De ville skicka högtalare och hörlurar men jag behövde inte det så jag sa att jag inte var intresserad. I stället sa jag att en ny telefon till dottern hade varit bra och de kunde de ordna, sa hon.

Fick dyr faktura

När Petra pratade i telefon med försäljaren fick hon en länk skickad till sig på sms som hon skulle signera. Kvinnan i telefon berättade även att hon skickar med högtalare som Petra kan göra vad hon vill med. 

– Jag fick hem ett paket några dagar efter med telefonen, högtalare och hörlurar som jag lät ligga. För en vecka sedan nu fick jag ett brev på posten från Mobile Group med en fakturapåminnelse för prylarna jag aldrig bett om att få på 25 629 kronor.

Petra tog kontakt med företaget men sa att de inte kunde göra någonting då hon signerat ett avtal och ångerrättstiden redan gått ut. Hon kontaktade även en konsumentrådgivare och har nu både bestridit fakturan och gjort en polisanmälan.

– Man känner sig grundlurad. Jag var så ledsen att tårarna rann. Tre har erbjudanden ibland så det var inget konstigt för mig att de skulle ringa. Jag vet inte vad jag mer ska göra nu. Jag tänker inte betala men man är ju orolig att det ska bli inkassokrav, säger hon.

Många anmälningar mot företaget

Petra Karlsson är inte den enda känt sig lurad av företaget. Konsumentverket menar på att de bara den senaste tiden fått in flera hundra anmälningar och klagomål mot företaget.

– Det är ett företag som är välkänt hos oss . De uppger att de ringer från konsumentens befintliga operatör och blir sedan lurad att ingå ett avtal som man inte tänkt sig, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

Cecilia Norlander är jurist på Konsumentverket. Foto: Konsumentverket / Konsumentverket

Teleoperatören Tre har i dagsläget inget samarbete med Mobile Group.

– Vi har fått information redan innan sommaren om att de använt vårat namn för att missleda och lura våra kunder och vi ser oerhört allvarligt på det. Vi har polisanmält företaget själva och gör allt vi kan för att få stopp på detta, säger Joanna Röckner Lindgren, pressansvarig på Tre.

Tidigare har bolaget sålt mobilabonnemang från en kund till Telia på ett såkallat virtuellt nät, vilket innebär att de inte har ett eget. 

I början av juli så valde Telia på rekommendation av Telekområdgivarna att stoppa försäljningen.

– När vi får synpunkter så agerar vi direkt. Det finns väldigt tydliga regler om en aktör missköter sig, säger Iréne Krohn, presschef på Telia. 

”Hör inte hemma på marknaden”

Det finns lagstiftning som innebär att det måste finnas skriftliga avtal vid all telefonförsäljning och Konsumentverket har försökt att kontakta Mobile Group för att höra hur avtalsprocessen ser ut.

– Vi har bett företaget redogöra för processen. Det är inte okej att signera avtalen under samtalens gång utan man ska få tid efter samtalet att gå igenom avtalet innan signering. Det verkar inte som att företaget gör så, säger Cecilia Norlander.

Cecilia Norlander menar att har man fått hem en faktura man inte vill kännas vid ska man bestrida denna. 

– Det kan finnas ett avtal men det är ju inte säkert att det verkligen var det som konsumenten ville ha. De allra flesta vill inte ha högtalare och hörlurar för 25 000. Men vi har ett tillsynsärende på förtaget och hoppas att de kan svara. Det är ett företag som inte hör hemma på marknaden.

GT har sökt ansvariga på företaget Mobile Group för en kommentar.