Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Personalens köttbullemiss ombord på Stena Line-färja

Vid en inspektion på Stena Scandinavica visste inte personalen att bufféns köttbullar innehöll ägg, enligt miljöförvaltningens beslut.
Personalen visste inte att köttbullarna innehöll ägg, enligt beslutet. Foto: TOMAS YEH/NORDSTEDTS FÖRLAG

Miljöförvaltningen i Göteborg anser att Stena Line har brister i livsmedelshanteringen.

Vid en inspektion på Stena Scandinavica visste inte personalen att bufféns köttbullar innehöll ägg.

– Det är inte acceptabelt. Nu har vi vidtagit åtgärder för att det inte ska hända igen, säger Jesper Waltersson, presschef på Stena Line.

Miljöförvaltningen i Göteborg har inspekterat Stena Lines restaurangverksamhet och konstaterat brister. De bedömer att Stena Line inte har hanterat livsmedel säkert.

Vid ett inspektionsbesök i november kontrollerades hur information om ingredienser i produkter gavs till kunder.

Kontrollanterna ställde frågor till personalen om ingredienser i buffén och personalen sa enligt beslutet att köttbullarna inte innehöll ägg, vilket de gjorde.

Ägg i köttbullar

Men enligt uppgifterna i allergipärmen skulle ägg inte finnas i köttbullarna, skriver miljöförvaltningen.

"Felaktig information om allergener kan innebära att en kund blir allvarligt sjuk", står det i beslutet.

Det har inte kommit in några rapporter om att någon blivit just sjuk, men Jesper Waltersson, Stena Lines presschef, säger:

– Det är en allvarlig brist i rutiner och brist i information.

Nya fungerande rutiner

I beslutet från miljöförvaltningen står att verksamheten måste rätta till bristerna i livsmedelshanteringen genom att ha fungerande rutiner och upplysa kunder om ingredienser.

– Våra rutiner har brustit. Nu har vi åtgärdat detta. Vi har uppdaterat vår personal om produkternas innehåll och rättat till allergibeskrivningar. Vi är tydliga med vilka ingredienser våra produkter innehåller nu.

Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line. Foto: ANDERS YLANDER

Jesper Waltersson säger att åtgärderna vidtogs direkt efter miljöinspektionens beslut. 

– Vi ska ha koll på vilka allergier som finns och kunna ge rätt information till våra kunder. Vi har haft fullt fokus på det här. Vi har haft många möten med vår personal och då har vi bland annat gått igenom matlistor med information om ingredienser och allergier.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!