Patricia lurades på sin drömklänning

LURAD. Patricia Gartzell betalade 3 600 kronor till Ann's Fest & Bröllopsklänningar på Internet för en balklänning som hon aldrig fick. Händelsen har polisanmält - och det är inte första gången företaget anmäls.
Foto: Jan Wiriden

ÅSA. Patricia Gartzell betalade 3 600 kronor i förskott på Internet för sin balklänning till studentfesten. 

Men klänningen kom aldrig, och pengarna har hon inte sett röken av. 

Nu vill hon varna andra.

Det var i slutet av november förra året som 18-åriga Patricia Gartzell hittade sin drömklänning på nätet. 

 Företaget Ann's Fest & Bröllopsklänningar i Malmö hade en fin hemsida, med professionella bilder och möjlighet till måttbeställning. 

 Hon kontaktade företaget i slutet av november och utlovades att få klänningen senast den 10 februari, en vecka före sin pojkväns studentbal. Hon skulle även ha klänningen på sin egen studentbal i vår. 

 Då leveransen skulle ske inom kort ville företaget ha förskottsbetalning på hela summan.

Rimliga förutsättningar

 - Jag brukar handla kläder på Internet och jag tyckte att hemsidan verkade seriös. Det verkade rimligt utifrån förutsättningarna, säger Patricia Gartzell.

 I slutet av januari fick hon ett mejl att klänningen skulle levereras tidigast i mars. 

 Hon försökte kontakta företaget via telefon och mejl, men fick inget svar. Numret som stod angivet på hemsidan saknade abonnent.Företaget Ann's Fest & Bröllopsklänningar i Malmö hade en fin hemsida, med professionella bilder och möjlighet till måttbeställning.Foto: Jan Wiriden

 - Jag blev helt förstörd och tänkte, tänk om jag har blivit lurad?

 Patricia Gartzell kontaktade kommunens konsumentrådgivning som fick kontakt med företaget som lovade att betala tillbaka pengarna inom 30 dagar. Men än i dag, fem månader efter beställningen, har hon inte sett vare sig pengarna eller fått sin klänning. 

 Hon har polisanmält händelsen, men ärendet är nedlagt då det inte gått att styrka att företaget avsiktligen velat luras.

"Sett fram emot det länge"

 - Jag är jättebesviken. Visst handlar det om mycket pengar, men det är inte det jag blir mest irriterad över, utan hur man kan bete sig på det sättet. Studentbalen är en viktig händelse för mig som jag har sett fram emot väldigt länge.

 Vid kontroll med Allmänna reklamationsnämnden visar det sig att företaget Ann's Fest & Bröllopsklänningar har blivit anmält till nämnden vid nio tillfällen. 

 Första tillfället var i september 2008 och det senaste i januari 2010. 

 I ett mejl till GT från Ann's Fest & Bröllopsklänningar skriver avsändaren Fredrik att företaget skickat ut en postavi till Patricia Gartzell med återbetalning den 26 februari, samt informerat henne om detta i förväg.

 - Jag har inte fått någon postavi, säger Patricia Gartzell.

FAKTA

Om varan inte kommer:


Kontakta företaget och påtala att du inte fått varan. Får du inte kontakt med företaget, eller lyckas ni inte komma överens, kontakta kommunens konsumentrådgivning.
Misstänker du att du har blivit lurad, kontakta polisen och gör en anmälan om bedrägeri. Om du har lämnat ut ditt kortnummer, spärra kortet! Källa: Konsument Göteborg

Innan du handlar - kontrollera att...


... det är ett företag du känner till, eller kolla så de är pålitliga.
... företaget har telefonnummer och/eller e-postadress.
... företaget har en policy för leveranser och returer.
... dina kortdetaljer krypteras innan de skickas över Internet.
Titta efter en nyckelsymbol, eller ett lås längst ner på Internetsidan, eller att webbsidans adress börjar med https:// i stället för http:// ... du sparat en kopia av dina Internettransaktioner och eventuella skriftliga bekräftelser av köpet. Källa: www.visa.se

ARN


Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som opartiskt prövar konsumenttvister. Källa: www.arn.se