I mars 2018 fick larmcentralen in ett samtal från en anhörig till en patient i Göteborg.
Inringaren berättade att patienten kräktes blod, inte orkade hålla huvudet uppe och kunde inte stå på sina ben. Sjuksköterskan som tog samtalet ställde inga ytterligare frågor och försökte inte tala med patienten, enligt anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).
Inringaren fick en tid när ambulansen skulle komma till adressen och gick därför ut för att möta upp. Sjuksköterskan gav ärendet prioritering två och en beräknad ankomsttid på 10-15 minuter.
Samtidigt blev ambulansen försenad men inringaren stod ändå ute och väntade samtidigt som patienten låg ensam inomhus.

Vården anmäler sig själv
Efter 40-50 minuter ringde den anhörige upp 112 igen och undrade var ambulansen tagit vägen och gick inomhus igen.
Då kunde inringaren konstatera att patienten avlidit och påbörjade HLR. Samtidigt skickades en ambulans med prioritering ett till platsen.
Nu – tre år senare – har händelsen anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo). Anledningen till att fallet uppmärksammas först nu är oklart.
Under utredningen efter dödsfallet kunde man konstatera att patienten varit dålig i flera dagar och kräkts blod.