Passkaoset: 54 000 tider släpps

Publicerad

Polisens nya passystem med enbart tidsbokningar har skapat enorma köer runtom i Västsverige och gjort många människor ilskna.

Nu släpper polisen 54 500 bokningsbara tider för att försöka råda bot på situationen.

GT har tidigare rapporterat om att drop-in-tiderna för utförandet av pass tagits bort i bland annat Göteborg och Mölndal. 

Det kombinerat med att få tider funnits tillgängliga har gjort att folk har sökt sig till andra städer, varför passexpeditionerna blivit överfulla och personalen upplevt att man går på knäna.

Nu går polisen ut med att man släpper 54 500 bokningsbara passansökningar i Göteborg, Halland och Älvsborg.

54 500 nya tider

– Vi arbetar stenhårt för att få fram ännu fler bokningsbara tider i de receptioner i Västsverige som har infört tidsbokning, utöver de 54 500 tider som vi släppte under fredagen. Det blir alltså ytterligare tider tillgängliga både under våren, sommaren och till hösten, säger Jan Schütt vid polisen i region Väst, i ett pressmeddelande.

I dag är det alltså enbart tidsbokning som gäller i Göteborg, samma sak i Halland och från och med måndag den 23 april också i Älvsborg.

Tanken har varit att folk skulle slippa stå i kö i timmar via drop in, men ilska har uppstått när få tider har funnits att boka. Om man väl fått en tid ska det nu bara ta 5 till tio minuter att ansöka om pass.

Tider släpps löpande

– Handläggningstiden från ansökan till leverans är oförändrad. Det tar alltså bara några dagar innan man kan hämta ut sitt pass. Och man behöver inte boka tid för att hämta det färdiga passet, säger Jan Schütt.

Polisen uppmanar allmänheten att ha koll på polisens hemsida då tillgängliga tider kommer släppas på löpande basis.

Polisen uppger samtidigt att kombinationen av både drop-in och tidsbokning har fungerat dåligt tidigare, varför man gått ifrån den modellen. Anledningen till att man föredrar tidsbokning är för att få bort de långa köerna.

Relaterade ämnen
Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER