Passagerarfartyg gick på grund – 102 evakuerades

Jonas Franzen, kommunikatör på Sjöfartsverket, berättar om insatsen
Det klassiska passagerarfartyget M/S Göteborg har gått på grund.
Foto: Läsarbild

Passagerarfartyget M/S Göteborg har gått på grund i inloppet till hamnen på ön Källö-Knippla.

Samtliga 102 personer ombord evakuerades.

– När de körde på grund blev det ett stort hål i skrovet, säger Jonas Franzén, kommunikatör på Sjöfartsverket, som menar att det klassiska fartyget nu riskerar att sjunka.

 – Det blir lätt ryktesspridning i sådana här lägen, säger Peter Ericson på Strömma Kanalbolaget.

Det var vid 16.40-tiden på måndagen som Sjö- och flygräddningscentralen fick larm om att passagerarfartyget M/S Göteborg gått på grund. 

– De har gått på grund i inloppet till hamnen på Källö-Knippla, säger Lars Grantinger på Sjö- och flygräddningscentralen. 

Enheter från sjöräddningssällskapet larmades till hamnen.

– Det sker lugnt och fint, kustbevakningen är på väg med en enhet också, säger Lars Grantinger och fortsätter:

– Vi bedömer att allvarlighetsgraden nog inte är så hög, men vi tar det säkra före det osäkra. 

”Slagits hål i skrovet”

Ombord fanns 90 passagerare och 12 i besättningen. Samtliga har nu kunnat evakueras och föras i land, enligt Jonas Franzén, kommunikatör på Sjöfartsverket.

 – Det har gått bra, vi har evakuerat samtliga personer så att de är i land, och ingen är skadad vad vi vet om. Så det har varit en mycket bra insats, säger han.

Enligt Peter Henricson på företaget Strömma Kanalbolaget som äger fartyget orsakades olyckan av att båten slagit i piren när man skulle lägga till.

– Det har slagits hål i skrovet ovanför vattenlinjen. För säkerhets skull så har vi valt att evakuera passagerarna några meter. Ingen har kommit till skada och det borde inte ta speciellt lång tid att evakuera alla, säger han.

Båten ska i ett senare skede tas till varvet för reparation, säger Peter Henricson.

Efter att alla ombord kunnat evakueras var fortfarande insatsledare och räddningsledare på plats.

– Vår primära uppgift är att rädda liv. Efterarbetet är det rederiet själv som ansvarar för, att ta hand om båten. Men vår myndighet, och även andra myndigheter som Transportstyrelsen och kustbevakningen, har säkert synpunkter på hur det sker, hur man ska rädda båten, säger Jonas Franzén.

Riskerar att sjunka

Det finns nu risk för att fartyget ska sjunka, säger han.

– När de körde på grund blev det ett stort hål i skrovet. Som tur var så var hålet över vattenytan, så då höll man båten i land genom att ha motorerna på. Skulle den sjunka bakåt skulle hålet hamna under vattenlinjen och då skulle det få problem och troligtvis sjunka, säger han.

Men det, menar Peter Henricson på Strömma Kanalbolaget, stämmer inte.

– Det är felaktigt, det finns ingen sådan risk. Det blir lätt ryktesspridning i sådana här lägen. Det finns inget så pass stort hål som gör att den riskerar att sjunka, utan vi ska ta båten till varvet och där laga den, säger han.

Enligt GP ska orsaken till olyckan ha varit att fartyget ”lossnat” på grund av stark vind. Nu ska den ligga förtöjd vid hamnen. 

SE MER:

Hit kan du vända dig om du behöver slå larm.