Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Parets bröllopslycka nära att krossas – av Postnord

Anna och Axel beställde bröllopsklänning med rekommenderat brev – fick vänta i månader. Foto: Privat
Axel säger att strulet med klänningen har tagit mycket kraft och energi. Foto: Privat
Postnord har ingen bra förklaring till varför leveransen dröjt så länge. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Fästmön hade äntligen hittat klänningen hon vill ha till bröllopet. 

Flera veckor senare har paketet fortfarande inte dykt upp.

– Det tar ganska mycket av det som ska vara kul med att planera inför bröllopet, säger blivande brudgummen Axel. 

Redan i februari i år beställde göteborgarna Anna och Axel, som inte vill medverka med sina efternamn, brudklänningen inför deras bröllop. I slutet av april var den färdigsydd och skickades från skrädderiet i Ukraina som rekommenderat paket.

Paketet gick att följa tills dess att det lämnade Ukraina.  

– Där försvann alla spårningsmöjlighet, även om det ska kunna gå att spåra när det skickas som rekommenderat brev, säger Axel.

Axel och Anna hörde ingenting på ett par veckor innan de fick hem en avi för att betala tullavgift, berättar Axel.

 

LÄS MER: Guns Postnord-förtvivlan: ”Hur kan de vara så fräcka” 

Brudgummen Axel. Foto: Privat

Knappt om tid

Paret betalde tullavgiften. Ytterligare några veckor passerade – men ingen brudklänning dök upp. Däremot kom det ytterligare en avi, men med ett annat kollinummer.

– Det var ju lite mystiskt, så då ringde vi till Postnord och fick veta att det var samma paket, men att de skulle lösa det och att paketet skulle komma fram inom en vecka.

– Det är tre veckor sedan, och det händer ingenting. 

Nu börjar det bli knappt om tid. Om två veckor åker paret till Finland för att börja förbereda inför bröllopet i juli. Att oroa sig för när klänningen ska komma fram har tagit både mycket tid och energi.

 

LÄS MER: Nicolina hotade med polisanmälan – då levererade Postnord 

 

 – Det tar ganska mycket av det som ska vara kul med att planera inför bröllopet. Att sitta i telefonkö till postnord är ingen höjdare. 

”Tar väldigt mycket kraft”

Att inte heller ha fått något svar, utan att bara hänvisats till att avvakta har varit frustrerande, berättar Axel. 

– Det tar väldigt mycket kraft och det känns deppigt när man inte vet. Man vet inte om man behöver ha en backup-plan. Man har inte velat tänka att det inte ska dyka upp. Det finns många historier på nätet om folk som inte får sina paket, men det är ju tråkigt att det skulle hända just det här paketet av alla paket som skickas.

GT har under hela tisdagseftermiddagen sökt Postnord för en kommentar. När Peter Hesslin, som är ansvarig för moms- och importprojektet på Postnord, slutligen ringer upp under kvällen, har han precis varit i kontakt med Anna. 

 

LÄS MER: Izabella anmälde Postnord – för stöld

 

Han har då försäkrat henne om att hon kommer att få sin brudklänning innan de reser i väg för bröllopet.

– Exakt varför det har tagit tid har jag jättesvårt att svara på. De finns egentligen ingen bra förklaring, men just den har fastnat av en eller anledning, säger Peter Hesslin.

Många har fått vänta länge på sina paket sedan Postnord fick i uppdrag att se till att moms betalas på varor som är köpta från länder utanför EU. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Förklaringen: Nya momsregler 

Många har fått vänta länge på sina paket sedan Postnord fick i uppdrag att se till att moms betalas på varor som är köpta från länder utanför EU. Enligt Peter Hesslin jobbar Postnord med att ta fram en ny lösning, där momsen ska betalas direkt vid köp och inte genom en utskickad avi.

Han beklagar att det är många som får vänta länge på paket, men just nu finns det inget annat att göra än att just vänta.

– Jag förstå att det är tröstlöst att höra mig säga det och man är trött på att vänta. Men sändningarna kommer att komma ut, säger Peter Hesslin.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!