Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

P G Gyllenhammars kritik mot Volvos utveckling: ”Tragedi”

Volvoprofilen kommer lämna halva förmögenheten till sin hustru
PG Gyllenhammar var styrelseordförande i Volvo i närmare 24 år.Foto: Anna-Karin Nilsson
I dag bor PG Gyllenhammar i Toronto med sin fru och lilla dottern.Foto: Anna-Karin Nilsson

Pehr G Gyllenhammar eller ”Mr Volvo” som han också kallats lämnade företaget 1993 efter närmare 24 år som styrelseordförande.

I dag bor han i Kanada med sin fru och lilla dotter men har fortfarande starka åsikter om biltillverkaren och att det inte längre är ett svenskt företag, berättar han i en intervju med Göteborgs-Posten. 

– För mig är det inget annat än en tragedi. Det bilföretag som Volvo en gång var finns inte kvar i dag, säger PG Gyllenhammar, till tidningen. 

När Pehr G Gyllenhammar lämnade Volvo 1993 så flyttade han till London, men har i dag sin bas i Kanada där han bor med sin fru Lee Welton Croll och dottern Barrett som är 4,5 år. 

Göteborgs-Posten har gjort en längre intervju med ”Mr Volvo” där han kallar sin fru för ”min lysande äkta hälft och inspiration” och parets dotter för ”den gryende solen i våra liv.”

Det har gått många år sedan PG Gyllenhammar lämnade biltillverkaren och han säger att han lämnat den tiden bakom sig men han har fortsatt starka åsikter om hur företaget utvecklats de senaste 27 åren. 

– För mig är det inget annat än en tragedi. Det bilföretag som Volvo en gång var finns inte kvar i dag, säger han till GP.

Gyllenhammar menar att Volvo blivit ett offer för nedmontering.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

PG om tiden när han lämnade Volvo 

Han berättar vidare att han känner en sorg över hur företaget Volvo utvecklades efter att han lämnade. Att Volvo blev ett offer för nedmontering och att han själv inte kunde förhindra det eftersom han hade lämnat.

Han berättar också om den så kallade Norgeaffären, vilket var hans idé. Volvo skulle hjälpa vårt grannland med att utveckla industrier och infrastruktur. Motkravet var att biltillverkaren skulle få en del i oljefälten ute på havet.

Det blev dock inget avtal med Norge. Sen ville PG i stället att Volvo och den franska biltillverkaren Renault skulle fusioneras.

Det blev inte heller av och ledde sedan till att Gyllenhammar slutade. 

– Jag tror att jag kunde se tillräckligt långt in i framtiden för att förstå att detta hade varit lösningen för att säkerställa att det Volvo som vi kände och älskade skulle finnas kvar, säger Gyllenhammar till GP. 

Han säger till Göteborgs-Posten att vid millennieskiftet återstod bara 65 procent av verksamheten som funnits när han slutade, sju år tidigare.

Gyllenhammars hårda kritik mot Trump

Sedan såldes personvagnsverksamheten till Ford. 

– Ford köpte för 6,5 miljarder dollar, men kunde inte hantera verksamheten och sålde bara ett decennium senare vidare till den kinesiska koncernen Zhejiang Geely för 1,8 miljarder dollar. Det innebar en förlust på svindlande 72 procent, säger PG Gyllenhammar till tidningen. 

När intervjun görs håller sig familjen isolerad i hemmet i Toronto med anledning av coronapandemin. 

I framtiden skulle PG kunna tänka sig att bo i USA – planer har tidigare funnits på att bo i New York. 

Men inte så länge som Donald Trump är president, menar PG. En flytt till grannlandet är bara en möjlighet om Trump förlorar i valet i höst. 

Gyllenhammar är hård i sin kritik och kallar presidenten för bland annat kriminell och att fyra år till med honom skulle vara en ”katastrof som inte går att överblicka”, skriver GP.