Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

P-bolagets lyxkonferens med friidrottsikonen – för 800 000

När Parkeringsbolagets vd Maria Stenström bjöd in till kickoff på lyxiga Säröhus landade notan på över 800 000 kronor. Bara ballongerna på kickoffen kostade det kommunala bolaget 5 500 kronor.
Friidrottsstjärnan Erica Johansson anlitades för Parkeringsbolagets kickoff med sporttema.Foto: Parkeringsbolaget Göteborg
Friidrottsstjärnan Erica Johansson bjöd deltagarna på hälsoshots i småflaskor som specialdesignats av en pr-byrå.Foto: Parkeringsbolaget Göteborg
PR-byrån Welcom skräddarsydde sporttemat på kick-offen som gick på 800 000 kronor. Foto: Parkeringsbolaget Göteborg
Säröhus värdshus är konferenshotellet som erbjuder ”lyx och flärd vid havet”.Foto: MARIA DAHLIN
Säröhus värdshus är konferenshotellet som erbjuder ”lyx och flärd vid havet”.Foto: Parkeringsbolaget Göteborg
Hälsoshotsen.Foto: Parkeringsbolaget Göteborg
Specialdesignade plastflaskor med hälsoshots delades ut till personalen i filmen från evenemanget.Foto: Parkeringsbolaget Göteborg
1 / 8

När Parkeringsbolagets vd Maria Stenström bjöd in till kickoff på lyxiga Säröhus landade notan på över 800 000 kronor.

På schemat fanns en juicekurs och en fyra minuters filminspelning där friidrottsstjärnan Erica Johansson, utklädd till sportreporter, intervjuar personalen.

– Det var ett sporttema och jag fick veta att jag skulle ställa lite peppande intervjufrågor, säger Erica Johansson.

Bara ballongerna på kickoffen kostade det kommunala bolaget 5 500 kronor.

LÄS HELA GRANSKNINGEN 

Göteborgs stad har de senaste åren sparat in rejält på utsvävningar i samband med konferenser och kurser.

Olika former av övernattningsarrangemang hör i dag till undantagen.

Men så har inte varit fallet hos det kommunala Parkeringsbolaget under den nu arbetsbefriade vd:n Maria Stenströms ledning.

Under de senaste fem åren har bara kickofferna i bolaget gått på 1,7 miljoner kronor. Och den mest påkostade ägde rum i november 2018.

Då samlades hela personalen – enligt deltagarlistan 97 personer – på lyxiga Säröhus värdshus för en tvådagarskonferens med sporttema som arbetats fram med hjälp av PR-byrån Welcom. 

För hela upplägget med punkter som ”Kom in i matchen”, ”Spelplanen”, ”Matchen”, ”After game analysis” fakturerade PR-byrån det kommunala bolaget 488 603 kronor. 

Hela kickoffen gick på lite mer än 800 000 kronor, enligt Parkeringsbolagets underlag.

Säröhus värdshus är konferenshotellet som enligt hemsidan erbjuder ”lyx och flärd vid havet”.Foto: SÄRÖHUS PRESSBILD
När GT häromåret besökte Säröhus värdshus var det framdukat i matsalen, döpt efter kronprinsessan Victoria.Foto: MARIA DAHLIN
Säröhus marknadsför sig som ett ställe som erbjuder ”lyx och flärd vid havet”.Foto: MARIA DAHLIN

Erica Johansson var ”sportreporter”

För att följa sporttemat anlitades den tidigare friidrottsstjärnan Erica Johansson som fiktiv ”sportreporter” för en lika fiktiv tv-kanal. Inför kamera ”intervjuade” hon personalen om allt från kontorets trasiga kaffeautomat till bolagets framtida utmaningar.

Den fyra minuter långa filmen, som enbart är för internt bruk, spelades upp för personalen i Drottningsalen på Säröhus värdshus och kostade, enligt Parkeringsbolagets underlag, minst 34 000 kronor att förbereda, spela in och klippa.

Erica Johansson berättar att hon fick sin del av uppdraget genom en talarförmedlingsbyrå, och att hennes roll var att agera en slags moderator. 

– Det var ett sporttema och jag fick veta att jag skulle ställa lite peppande intervjufrågor, det var mitt uppdrag, säger Erica Johansson och uppskattar tiden hon var hos Parkeringsbolaget till drygt två timmar.

– Jag gjorde det som jag var efterfrågad att göra.

Bara de små plastflaskorna kostade det kommunala bolaget 6341 kronor.Foto: Parkeringsbolaget Göteborgs film

Ballonger för 5 500 kronor

På filmen håller Erica Johansson – som har det svenska rekordet i längdhopp på 6,99 meter, vunnit inomhus-EM och flera SM-guld samt representerat Sverige i såväl VM som OS – ett peppande tal med sportreferenser till personalen och delar ut ”hälsoshots” på silverbricka medan personalen diskuterar i smågrupper.

Bara de små plastflaskorna till shotsen tog PR-byrån Welcom 6 341 kronor för. Då är inte kostnaden för den specialdesignade etiketten medräknad.

Ett urval övriga kostnader:

• En proffsfotograf anlitades för att ta ett ”lagfoto” på personalen: 7 940 kronor.

• Ballonger: 5 500 kronor.

• Inköp av en juicepress för tillverkning av hälsojuice: 1 333 kronor

• Påse och handduk till en ”goodie bag” för deltagarna: 17 585 kronor.

Politikern: ”Våra gemensamma pengar”

Sporttemat fortsatte morgonen efter Säröhusvistelsen då en av föreläsarna, en hälsokonsult, ordnade med en juicebar i Parkeringsbolagets lokaler. Syftet beskrivs av de som var med som en praktisk kortkurs i hur man kan göra egna hälsojuicer.

Jesper Jonsteg (MP) var styrelseordförande i Parkeringsbolagets styrelse vid tiden för kickoffen.

– Vi hade överhuvudtaget en ganska försiktig hållning till alla excesser som kostade, säger han.

Enligt den egna marknadsföringen erbjuder Säröhus värdshus sina gäster ”lyx och flärd vid havet”.

Men Jesper Jonsteg kan inte minnas att kickoffen på Säröhus eller någon av de kickoffer som ägde rum under hans tid togs upp i styrelsen, vilket han tycker de borde ha gjort.

– Sådana här saker förväntar man sig att det här verkligen ska tas upp eftersom det kan vara känsligt. Det är någonstans våra gemensamma pengar, säger han.

Röda tråden: Filmskapande

En genomgång av de senaste fem årens kickoffer visar att stora summor gått till PR-byråer som tagits in för avgörande delar av programmet. 

En annan röd tråd är temat med film. 

År 2015 kunde PR-byrån Welcom fakturera Parkeringsbolaget 121 965 kronor för en ”utbildning/aktivitet” under kickoffen som gick under benämningen ”filmskapande”. Då ingick även en kostnad för ”regissör/klippare”.

Året före fakturerade PR-byråer bolaget 161 059 kronor för olika uppdrag knutna till kickoffen. Allt från utformning av tryck på muggar som togs fram till kickoffen till föreläsningar. 

25 300 kronor gick till filmning och klippning för något som beskrivs som ”Filmer på stan”. Licenser och hantering av konstverk av Ernst Billgren, Anna von Hauswolff och Charlotte Gyllenhammar gick på 5 000 kronor och punkten ”musik på morgonen” 8 000 kronor.

På Parkeringsbolaget hänvisar man till vd:n Maria Stenström för att få mer information om konkreta inköp till kickofferna.  

Maria Stenström arbetsbefriades i början av oktober tillsammans med en annan hög chef i bolaget efter att en whistlebloweranmälan gjorts till kommunen.Foto: LENNART REHNMAN
Parkeringsbolagets vd Maria Stenström.Foto: Pressbild Parkeringsbolaget Göteborg

Hon har inte gått att nå. Maria Stenström, som arbetsbefriats av styrelsen tillsammans med en annan hög chef i bolaget, har tidigare tidigare förklarat att hon inte vill kommentera händelser i bolaget så länge en utredning mot henne och bolagets hantering av flera konsulter pågår. 

Detta har hänt i P-bolagshärvan

9 oktober: En enig styrelse i Parkeringsbolaget arbetsbefriar vd:n Maria Stenström och en hög chef inom bolaget. Detta efter att en anmälan gjorts till stadens whistleblowerfunktion som bedöms mycket allvarliga och handlar bland annat om nära relationer till tre namngivna konsulter. Maria Stenström nekar till alla anklagelser.

 

10 oktober: GT kan avslöja att Maria Stenström inte talade sanning då hon uppgav att hon inte varit delaktig då en av de mest anlitade konsulterna fått uppdrag. Tvärtom hade hon både beställt hans tjänster och skrivit under avtalen. Samtidigt kunde GT avslöja att Maria Stenström både varit på skidsemester tillsammans med konsulten och umgåtts privat i samband med seglingstävlingar i Lysekil i augusti.

 

11 oktober: GT kan avslöja hur de inblandade i härvan börjar sopa undan spåren på sociala medier. Bilder och inlägg som visade hur chefen och den mest anlitade konsulten umgåtts privat på Västkusten ”försvann”.

 

16 oktober: GT kan avslöja att Maria Stenström anlitat sin favoritcoach Maria Nemeth från USA med högst förmånliga villkor. Hon har flugits in till Göteborg på Parkeringsbolagets bekostnad, fått hotell och första klass-biljetter på tåget för kommunens pengar - trots att kommunens regler och avtal både säger nej till kortare flygresor och att konsulters omkostnader tas av kommunen. Ett misstag, enligt Maria Stenström, som uppgett att kostnaderna skulle fakturerats i efterhand.

 

20 oktober: GT kan avslöja att den amerikanska konsulten, med Kalifornien som bas, fakturerat Parkeringsbolaget för 1079 arbetstimmar. Det skulle innebära att hon under mindre än ett och ett halvt år skulle ha ägnat sex och en halv månads heltidsarbete åt det lilla kommunala Parkeringsbolaget i Göteborg. Trots att hon bara vid fyra tillfällen, under samma period, befunnit sig i Sverige. Maria Nemeth själv sa sig ingenting känna till om överenskommelsen med Parkeringsbolaget.

Maria Stenström uppger att hon inte kan avgöra rimligheten i timmarna.

 

22 oktober: Styrelsen för Parkeringsbolaget fattar ett enhälligt beslut om att förlänga arbetsbefrielsen av vd Maria Stenström och en hög chef i bolaget till, som längst, årsskiftet. Bakgrunden är att utredningen genom revisionsbyrån KPMG drar ut på tiden.

 

26 oktober: GT kan avslöja att vd:n tog betalt av Parkeringsbolaget då hon assisterade under sin amerikanska favoritcoach kurser i Stockholm. Det ska finnas ett avtal dem emellan, bakom kommunens upphandlade avtal, berättade Maria Stenström.

 

31 oktober: GT avslöjar Maria Stenströms okända rådgivare: en två gånger sparkad kommunal direktör som fick gå under muthärvan i Göteborg.

 

7 november: Konkurrensverket inleder en granskning av Parkeringsbolagets anlitande av konsulter