Kustbevakningen: Hårda vädret försvårar arbetet

Här vräks vatten över brinnande fartyget utanför Göteborg: “Måste hitta på en ny lösning”.
Johan Grevstad, chef för kustbevakningen i Göteborg.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
I flera dygn har flera olika aktörer försökt kämpa mot lågorna – fortfarande är branden inte under kontroll.
Foto: Isak Luther / Sjöräddningssällskapet
Två av kustbevakningens största fartyg, Triton och Poseidon, sprutar fem miljoner vatten i timmen över branden.
Foto: Mats Ryde / Sjöräddningssällskapet
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Fem miljoner liter vatten i timmen gjuts över fartyget, har kustbevakningens Valdemar Lindekrantz tidigare berättat.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
1 / 7

På fartyget Almirante Storni brinner det än – trots fem miljoner liter vatten i timmen. 

Brandbekämpningen är inne på sitt tredje dygn samtidigt som det hårda vädret blir en allt större ansträngning för personalen. 

Nu kan kustbevakning behöva hitta en ny lösning för att få kontroll på branden. 

– På något sätt behöver man antagligen plocka undan en del av lasten, säger Johan Grevstad, chef för kustbevakningen i Göteborg, när GT var på plats vid det brinnande fartyget. 

Fem miljoner liter vatten i timmen sprutas från två av kustbevakningens största båtar, från två olika håll. Ändå har den brand som utbröt i lördags ombord på Almirante Storni fortfarande inte kunnat släckas.

Nu är släckningsarbetet inne på sitt fjärde dygn, och vid 23-tiden på tisdagskvällen var läget fortfarande oförändrat utanför Vinga i Göteborgs skärgård.

– Vi planerar för att hålla ut ytterligare flera dygn, att avbryta släckningen är inget alternativ, säger Jonas Holmstrand, Kustbevakningens räddningsledare.

Det hårda vädret har försvårat arbetet, berättade kustbevakningens kommunikatör Mattias Lindholm på tisdagsförmiddagen. Då var det grov sjö med sydostliga vindar på knappt 12 meter per sekund – med några minusgrader. 

– På sjön blir det snörigt när det börjar blåsa mer och det är redan ett ansträngt läge som det är. Det sliter på personalen och på materialet. Det är ingen fara just nu men vi planerar hela tiden för att säkra tillgången till uthållig personal och fräscha material, säger Mattias Lindholm.

Ny personal och nytt material transporterades till platsen under förmiddagen. 

Kvar på båten finns fortfarande de 17 besättningsmän som arbetar på båten. På tisdagen är läget för besättningen oförändrad. Beslut om evakuering kan bara kaptenen fatta, och det har han hittills inte velat göra.

Någonting som enligt Kustbevakningen underlättar arbetet. 

– Det är gynnsamt. Det är lättare för oss att agera mot ett bemannat fartyg än ett obemannat. Kompetensen att sköta fartyget finns ombord, sa Mattias Lindholm, presskontakt på kustbevakningen under måndagen.

Besättning ombord på en av kustbevakningens båtar.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
KBV 001 Poseidon, ett av kustbevakningens största fartyg, på plats vid Almirante Storni.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Från kustbevakningens fartyg sprutas stora mängder vatten – men branden ger sig inte .
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL

”Hitta en ny lösning”

Ett team från GT var på plats vid det brinnande fartyget under tisdagen. 

– Även om branden är under kontroll för tillfället, genom att vi fortsätter kyla branden, så har det pågått länge nu och det är inte över ännu. Det verkar ju som att vi får hitta på en ny lösning för att få elden släckt, säger Johan Grevstad, chef för kustbevakningen i Göteborg och fortsätter: 

– På något sätt behöver man antagligen plocka undan en del av lasten. Det kan man göra genom att flytta fartyget till lugnare vatten och komma åt med andra system eller kanske lägga fartyget vid kaj. Det är inte beslutat än hur vi ska gå till väga. 

Men huruvida det går att bogsera bort fartyget eller inte är fortfarande oklart. 

– Man måste vänta på rätt förutsättningar men ganska tidigt så började man se över möjligheterna för bärgning eller bogsering. Men det är kaptenen som har ansvaret och tar fram en plan för det, som sedan måste godkännas av Transportstyrelsen. Men det är ingenting som är avtalat nu och samtidigt ställer vädret till det, säger Mattias Lindholm på presstjänsten. 

Valdemar Lindekrantz är kommunikatör på kustbevakningen.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL

Potentiellt oljeutsläpp

Ombord på Almirante Storni finns stora mängder oljebränsle som riskerar att läcka ut om fartyget havererar.

Nu har även åtgärder satts in för att i det längsta undvika ett potentiellt oljeutsläpp.

– Det finns många parametrar i detta, vi är inne i planeringsfasen än så länge. Men att ha ett fartyg som brinner och ha bränsle ombord är ju två saker man helst inte vill ha tillsammans, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på kustbevakningen. 

Ett eventuellt utsläpp skulle kunna innebära skador på djur och natur, men också på Göteborgs sjöfart.

Hotet: Långtgående effekter för sjöfarten

Dessutom skulle arbetet med att få bort oljan, om det väl hamnade i havet, bli svårt och tidskrävande, beroende på olika aspekter som väder och volymer, berättar Valdemar Lindekrantz.

– Det kan få stor påverkan på sjöfarten och näringen i området. Har vi ett pågående oljeutsläpp mitt utanför Göteborg, där det finns många fraktfartyg som ska in och ut ur Göteborgs hamn, så kan det påverka fraktkedjor och få långtgående effekter. Vi kan inte ha fartyg som åker omkring in och ut genom oljan när vi står där och ska försöka få upp den. 

För att ingenting av det här ska behöva hända har kustbevakningen värmt upp oljan, vilket behövs för att kunna pumpa över den till ett annat fartyg. Samtidigt förs dialog med MSB, som står redo med sina resurser vid ett eventuellt läckage.

– Vi har vissa resurser när det till exempel gäller oljeskadeskydd, vi har möjlighet att stötta om de resurser som finns hus kustbevakningen inte räcker till, berättar Roger Gustafsson, projektledare på MSB.


På plats utanför Vinga: Hanna Brunlöf Windell och Lovisa Waldeck.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL

Kustbevakningens största fartyg dröjde – på grund av personalbrist

Kritiken efter fartygsbranden utanför Göteborg.