Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Oldsberg sörjer inte att dockan sålts

Så här glad var Ingvar Oldsberg efter kranköpet. Foto: Anders Ylander
Dockan som sålts under måndagen för 3,3 miljoner euro. Foto: Maria Steén

Under måndagen blev det klart med försäljningen av Götaverkens stora docka. Det är Damen Finance som köper den för 3.3 miljoner euro, rapporterar P4 Göteborg.

Programledaren Ingvar Oldsberg har kämpat för att behålla kranarna i hamnen och "gråter inga tårar" över att dockan sålts men tycker ändå att det är tråkigt.

– Jag tycker ju att allt som påminner om storhetsperioden ska bevaras, säger han.

FAKTA

GÖTAVERKEN:

- I april 2014 begärde nuvarande ägaren, den nederländska koncernen Damen Shipyards Group, Götaverken Cityvarvet med ett 70-tal anställda i likvidation.

- 1841 grundades det som senare skulle bli koncernen Götaverken, med mekanisk verkstad och skeppsvarv på Göta älvs strand av den skotske affärsmannen Alexander Keiller, under namnet Keillers verkstad.

- 1846 byggdes första fartygsskrovet.

- 1917 började företaget kallas Götaverken, och var under en tid världens största skeppsvarv.

- 1977 uppgick Götaverken i Svenska Varv AB.

- 1989 upphörde nybyggnationen av fartyg helt .

- 2000 tog Damen Shipyards Group, över och har ägnat sig åt reparationer och underhåll.

– 2015 las alla Damen Götaverkens inventarier ut till försäljning efter att den siste varvsarbetaren lämnade bygget. Däribland fanns kranarna som gick under klubban den 26 februari.

Under lördagen berättade GT att Götaverkens lilla docka var på väg till Danmark. Under måndagen såldes den stora dockan för 3.3 miljoner euro exklusive mervärdesskatt, alltså drygt 30 miljoner kronor till ett annat bolag i Damenkoncernen nämligen Damen Finance, rapporterar P4 Göteborg.

Damenkoncernen som redan äger dockan och hyr varvsområdet i drygt fem år till.

– Hamnen i Göteborg spelade en stor roll i historien, säger Ingvar Oldsberg som engagerat sig i kranarna i hamnen och lyckats rädda en av dem.

– Jag är så nöjd med att vi lyckades rädda kranarna så jag känner ju inte att jag gråter några tårar över dockan. Men jag tycker ju att allt som påminner om storhetsperioden ska bevaras, säger han.

Symbolvärde

Ingvar Oldsberg har själv jobbat vid varvet i unga år, något som fått programledarens hjärta att banka extra hårt för arvet från varvet.

– Varvsindustrin har spelat en påtaglig roll för Göteborg och Sverige, det är symboliskt, säger han.

– Under Napoleonkriget hade vi hand om stora delar av Englands hamnverksamhet så vi har verkligen påverkat historien, säger Ingvar Oldsberg.

När det gäller kranarna på varvets område är ingen såld, men det pågår förhandlingar, uppger advokat Joel Zetterström för P4 Göteborg.

Vad som händer med dockan är än så länge oklart – om, när eller var dockan ska fraktas bort.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!