Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hovrätten friar föraren efter bussolyckan i Sveg

Bussen välte till synes oförklarligt på en rak vägsträcka utanför Sveg.Foto: NISSE SCHMIDT/TT / TT NYHETSBYRÅN
Bussföraren tillsammans med sin advokat Ulrik Smedberg under tingsrättsförhandlingarna i Borås.Foto: Henrik Jansson / GT/Expressen

Hovrätten går på samma linje som Tingsrätten beträffande bussförarens ansvar för olyckan i Sveg 2017.

Han frias för ansvar för olyckan som ledde till att tre ungdomar från Marks kommun omkom.

– Vi har kommit fram till att olyckan inte beror på oaktsamhet från förarens sida eller att han skulle ha somnat, säger Henrik Winman, hovrättslagman.

Det var den 2 april 2017 som olyckan inträffade. 58 personer från Marks kommun var på väg i en buss till Härjedalsfjällen för en semestervecka när dubbeldäckaren välte.

Efter en lång förundersökning och utredningar av bland annat haverikommissionen åtalades busschauffören för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Men han friades av Borås tingsrätt. 

”Åklagaren kan inte visa”

Detta överklagades av åklagaren och på torsdagen meddelade Hovrätten för västra Sverige att de fastställer tingsrättens friande dom. Detta framgår av ett pressmeddalnde på Hovrättens hemsida. 

Man skriver bland annat: ”Åklagaren har gjort gällande att chauffören orsakade olyckan genom oaktsamhet, och att denna oaktsamhet bestått i att chauffören till följd av trötthet eller sömnighet haft nedsatt koncentration och vaksamhet. Hovrätten kommer fram till att åklagaren inte har visat att chauffören varit trött eller sömnig och ogillar därför åtalet.”

Föraren har en helt annan förklaring till olyckan än den som åklagaren har eller åtminstone haft. 

”Körde ner i ett gupp”

Under förhandlingarna i tingsrätten uppgav föraren att olyckan inte berodde på att han var trött efter att kört hela natten. Istället handlade det om att han körde ner i ett gupp strax innan bussen välte.

– Bussen svajade till när jag kom ned i ett gupp, höger framhjul kom utanför asfaltskanten och jag kunde inte styra upp bussen på körbanan igen, förklarade den rutinerade föraren.

Hovrätten har också kommit fram till att chauffören inte brutit mot några regler beträffande körtid. Man skriver i domen: ”Härtill har chauffören följt lagstiftningen om kör- och vilotider och ingen av de hörda personerna har iakttagit några tecken på trötthet eller sömnighet hos chauffören.”

– Inte ett enda av vittnena uppger att föraren visat tecken på trötthet. Dessutom menar vi att trötthetsanalysen som åklagaren åberopat gjort på felaktiga grunder, säger Henrik Winman.  

”Tydligare dom”

Det var högstadieelever och personal från Ängskolan i Skene som var på väg till en veckas skidsemester i Härjedalen som satt i bussen som välte tidigt på morgonen den 2 april. Då hade man färdats i bussen hela natten.

När dubbeldäckaren välte var katastrofen ett faktum. 

Chockade och skadade ungdomar hjälptes ut ur bussen av ett massivt räddningspådrag. Efter ett tag stod det klart att tre av ungdomarna fått sätta livet till.

Bussförarens advokat, Ulrik Smedberg:

– Min huvudman och jag är väldigt lättade och glada över domen. Jag tycker Hovrätten är tydligare med att fastslå att olyckan inte beror på trötthet från min klient.

– Som jag sagt vid varje förhandling kommer vi nog aldrig att få reda på vad som egentligen orsakade den här oerhört tragiska olyckan.

 

LÄS MER: Detta vet vi om olyckan i Sveg 2017