Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nytt bussnät ska korta restiden för pendlare

Bilden som är framtagen för Koll2035 är ett montage där plats och utseende på fordon är fiktiva.Illustration: Gullers

Jättesatsningen metrobuss kommer sannolikt att bli den enskilt största kollektivtrafiksatsningen någonsin i Göteborg. 

– Det är det dyraste om du ser det som ett sammanslaget objekt, säger Jörn Engström, kollektivtrafikstrateg på Västra Götalandsregionen, till Göteborgs-Posten.

Ett av huvudmålen är att restiden mellan viktiga punkter ska vara under 30 minuter.

Konceptet metrobuss går ut på att bussar med egna kör­banor ska trafikera en ringväg runt hela Göteborg med instick till ytterområden och kranskommuner.

Grundtanken är att den snabba restiden ska vara samma oavsett tid på dygnet. 

– Om man ska ta kollektivtrafik från en yttre punkt till en annan, exempelvis Mölnlycke till Volvo Torslanda, så finns det ingen attraktiv kollektivtrafikresa i dag. Men om du inte ska in i city så behövs det något som är attraktivt för den som sitter i bilen. Det här har varit grunden till att metrobuss växte fram, säger Jörn Engström till tidningen.

Projektet kan jämföras med Stockholms pendeltågssystem fast i ett bussnät med egen infrastruktur. 

En politisk styrgrupp bestående av politiker från Göteborg stad, Mölndals stad, Partille kommun, Västra Götalandsregionen samt Västtrafik, sammanträdde nyligen för att ta del av ett första utkast av utredningen för metrobuss.

Två alternativ har presenterats – kan kosta 32 miljarder

Två alternativ presenteras i rapporten:

Det ena förslaget går ut på att bussarna inte påverkar kapaciteten för biltrafiken alls. Det innebär byggnation av ny infrastruktur där bussen trafikerar ett eget körfält. Kostnaden beräknas bli mellan 21 och 32 miljarder kronor.

Det andra förslaget bygger på blandtrafik på vissa sträckor samt att metrobuss får ta vissa körfält i anspråk på existerande vägar. Kostnaden beräknas bli mellan sex och nio miljarder kronor.

Nu skickas rapporten ut på remiss för insamling av synpunkter hos de berörda parterna. Därefter beräknas rapporten vara färdig mot slutet av året.

De första delarna av projektet kan bli verklighet under 2030.