Nyhus: Vi beställer ju inte rostiga vagnar

Nu måste de italienska spårvagnarna ut och rulla igen.
Foto: Roger Lundsten, Anders Ylander

Rosten på spårvagnarna i Göteborg är just nu ett hett diskussionsämne.

En del vagnar var rostiga redan på fabriken för tio år sen.

– Jag utgår från att Ansaldobreda betalar, säger Leif Blomqvist (S), ordförande i trafiknämnden fram till 2006.

Leif Blomqvist är inte kritisk över hur hanteringen skötts efter att rostproblemen med de nya spårvagnarna uppdagades, men däremot innan.

– Jag fick reda på rostproblemen vid årsskiftet, säger han. De som var där nere visste ju uppenbarligen hela tiden.

2003 var Göteborgs Spårvägars tekniker på besök hos spårvagnstillverkaren Ansaldobredas fabrik i Italien. Redan då observerades rost på spårvagnsplåten.

– Jag kan ju tycka att skickar man ner folk för att förbereda och granska så är det väl deras skyldighet att rapportera vad de ser, säger Leif Blomqvist. Det hade jag utgått från, annars är det ju ingen idé att de åker ner.

Tufft avtal

Leif Blomqvist tycker att avtalen är väldigt tufft skrivna och det är nu Trafikkontorets uppgift att följa upp dem.

– Jag förutsätter att Ansaldobreda står för kostnaderna, säger han. Det enda jag vet är ju att ett villkor är att de ska hålla för rost i 40 år.

Johan Nyhus (S) är ordförande i trafiknämnden i Göteborg och han fick reda på hur det stod till när de fyra första vagnarna togs in efter årsskiftet.

– Då handlade det om rosten i balkarna som gör att vagnarna stannar, säger han. Innan det, någon gång under senhösten, fick jag en rapport om att det hade trängt in fukt i mellanväggarna. Men det var inga rostangrepp som hotade trafiken utan det skulle komma som underhåll.

Ingen information

Han hade ingen information eller kunskap om att problemet var så allvarligt.

– Som politiker har jag haft hållningen att vagnarna ska vara ute och rulla, säger Johan Nyhus. Det är olyckligt att de har rostat för det är ju ingen som beställer rostiga spårvagnar!

– Jag är ingen jurist, men det är ju ganska tydligt att det här är ett seriefel och seriefel enligt avtal ska Ansaldobreda betala, säger han. Här får de ställa upp.

Rim och reson

Ingen risk att göteborgarna får betala det här via skattsedeln?

– Exakt hur de förhandlingarna ser ut just nu vet jag inte, men för mig är det väldigt tydligt att om Göteborgs stad har beställt spårvagnar som rostar i de bärande balkarna, så kan inte det här vara att vi har beställt något fel. Vi beställer ju inga rostiga balkar. Någonstans får det ju vara rim och reson.

Just nu håller man på att göra i ordning några av vagnarna.

– Vi kan ju inte sitta och vänta, säger Johan Nyhus. Jag åker själv spårvagn varenda dag från Hisingen med de här enkelvagnarna. Vi kan inte fresta på resenärerna hur mycket som helst.