Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya villaområden kan skapas i Göteborg

Politiker vill skapa helt nya villaområden i Göteborgs utkanterFoto: Colourbox

Göteborgs politiker ser ett stort problem med att många barnfamiljer lämnar staden för att flytta ut till kranskommunerna.

Förslaget för att vända trenden: Skapa helt nya villaområden i Göteborgs utkanter.

– Barnfamiljerna fortsätter flytta, vi behöver verkligen mota det så att vi behåller vår arbetande skattekraft inom kommunen, säger Hampus Magnusson (M), ordförande i byggnadsnämnden och kommunalråd med ansvar för stadsutveckling, till Göteborgs-Posten.

Göteborg har länge brottats med problemet att barnfamiljer flyttar ut från staden till kranskommunerna. Alliansen tror att fler småhus kan vara en del av lösningen. I stadens budget är målet att kommunen ska bygga runt 500 småhus om året. 

Alliansen, Demokraterna och Socialdemokraterna enades i början av året om att låta stadsbyggnadskontoret utreda möjligheten till nya småhusområden i Göteborgs utkanter. En återrapportering som politikerna fick förra månaden pekar ut sju ytterområden som kan vara aktuella:

Rödbo/Kockhed

Säve

Väster om Kärra/Skogome

Låssby/Björlanda

Torslanda/Bua

Svindal/Gatersered

Gunnilse

”Jag tror man måste tänka annorlunda”

Det skulle innebära kraftiga investeringar att bygga i de utpekade områdena eftersom de helt saknar bil-, gång- och cykelvägar, VA-nät samt kollektivtrafik.

– Ibland måste vi våga tänka på att bostäderna kommer på plats först och sedan får man ta det andra i efterhand. Det finns många andra sätt att ta sig runt, vissa har elcyklar och andra samåker med bilar. Tidigare har man haft en dogmatisk inställning att man ska ha busshållplatser vid varje bostadsområde. Jag tror man måste tänka annorlunda, vi måste våga släppa tänket om att det alltid måste vara en kraftig utökning av kollektivtrafik, säger Hampus Magnusson till tidningen.