Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya uppmaningen från Västtrafik: ”Fortsätt gå”

Lars Backström är vd på Västtrafik.
Foto: Eddie Löthman / Eddie Löthman

Under coronakrisen har Västtrafik sett en ny tendens bland Göteborgarna.

Allt fler väljer att gå i stället för att åka kollektivtrafik – och det uppmuntras.

– På så sätt kan vi på ett solidariskt sätt göra det tryggt och säkert för dem som behöver åka kollektivt, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

Varje dag reser runt 430 000 personer med Västtrafik. Men under coronakrisen har Göteborgarnas resevanor ändrats mycket.

Ny statistik från företaget visar att färre åker kollektivtrafik. Många väljer i stället att ta bil eller cykel.

Samtidigt visar statistiken att den största skillnaden är att fler och fler väljer att använda fötterna före spårvagn och buss.

 – Om fler går hela eller delar av sin resa gör det stor skillnad. Tittar man på centrala Göteborg så tar de vanligaste resorna inte mer än en kvart, tjugo minuter att gå. Mellan Brunnsparken och Götaplatsen är det till exempel bara 2000 steg, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i ett pressmeddelande. 

Nya kartor från Västtrafik visar hur många steg det är mellan varje hållplats.
Foto: Privat / Privat

Nya kartor

Västtrafik har tagit fram en karta för gångtrafikanter. Där kan man se hur många steg det tar att gå till olika platser i centrala Göteborg.

– Om fler har möjlighet att gå i stället för att ta spårvagn eller buss i centrala Göteborg så uppmuntrar vi till det. På så sätt kan vi på ett solidariskt sätt göra det tryggt och säkert för dem som behöver åka kollektivt, säger Lars Backström, i ett pressmeddelande.

Västtrafiks vd har tidigare utryckt en vädjan till arbetsgivare i Göteborg för att göra reformer under coronakrisen. 

– Jag vill vädja till arbetsgivare, både offentliga och privata, att uppmuntra och låta anställda börja jobba tidigare eller senare. Och likaså sluta jobba tidigare eller senare, för att på så sätt sprida ut resandet i kollektivtrafiken, berättade Lars Backström, då.