Detta är dock inte första gången man har kunnat åka i en självkörande buss i Göteborg. Tidigare har det gått att åka förarlöst på Chalmers i Göteborg och vid Lindholmen science park.
Allt detta är en del av projektet S3, Shared shuttle services, som är en del av regeringens samverkansprogram ”Nästa generations resor och transporter”. Syftet är att undersöka hur man kan bidra till en hållbar stadsutveckling.
Flera stora aktörer deltar i projektet. Bland annat det statliga forskningsinstitutet Rise, Västtrafik, Chalmers och Ericsson.
– Utvecklingen av självkörande kollektivtrafik kan vara en viktig nyckel för att skapa både hållbara stadsdelar och en levande landsbygd. Faktiska försök som dessa är bidrar till både till kunskaps- och marknadsutvecklingen, säger Birger Löfgren, fokusområdesledare för tjänstefiering på Rise i ett pressmeddelande.
Avgiftsfria resor
När det nu har blivit dags för tredje delen av projektet kommer två bussar återigen gå ute på Lindholmen, från parkeringen Hugo Hammars kaj till slutstationen Regnbågsgatan.
Avgångarna går att se i Västtrafiks app och resorna är avgiftsfria. Från och med i dag, den 18 januari, och fram till maj kommer bussarna att trafikera kollektivtrafiken.
– De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv, säger Lars Backström, vd på Västtrafik i ett pressmeddelande.
Bussarna rymmer elva sittande passagerare men på grund av pandemin kommer antalet resenärer tillfällig begränsas. Maxhastigheten för bussarna är 20 kilometer i timmen.