Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya Saabens display kan bli ett trafikbrott

Nya Saab 9-3 Aero Sedan vid lanseringen hos Nevs i Trollhättan.
Foto: Per Wissing

Den nya modellen av Saab 9-3 har knappt rullat ut från fabriken, men nu får den kritik för ett påstått trafikfarligt telefonsystem.

– Man måste böja sig fram och titta på en minimal display bakom ratten, säger Lennart Fahlgren - den förste att få nya modellen.

Som premiärkund fick Lennart Fahlgren från Lidköping hämta sin nya Saab 9-3, modell 2014, redan i fredags, före alla andra.

– Jag hann bara köra två kilometer, sedan gick kommunikationssystemet i gång och sade "ursäkta" var femte minut, säger han.

Det var bara början. När Lennart Fahlgren kopplade upp sin mobil till högtalarsystemet via bluetooth fick han en tråkig överraskning.

De röda och gröna telefonknapparna på sidan av ratten fungerade inte.

– De sitter kvar så jag trodde att det var som vanligt. Men nu måste man böja sig fram och knappa på en minimal display bakom ratten.

– Med ljuset från bakrutan ser du ingenting. Det är lika farligt som att knappa på en mobiltelefon när man kör. Tänk om man kör på någon?

"Som kund blir man lurad"

När han vände sig till Nevs fick han veta att det inte går att ändra på.

– Det känns inte professionellt, som kund blir man lurad.

Om en display används för kommunikation kan den falla under den nya lagparagrafen mot trafikfarligt mobilanvändande.

– Om körningen blir störd av att man hanterar kommunikationsutrustningen är det straffbart, säger Anders Lindberg, chef för trafikpolisen i Vänersborg.

Han är kritisk mot tillverkarnas passion för pekskärmar.

– Med en pekskärm kan man behöva gå in i en meny för att göra enkla grejer. Det är ett steg tillbaka i utvecklingen, säger Anders Lindberg.


Lennart Fahlgren var den förste att få den nya modellen av Saab 9-3. Men han tycker inte att bilen är felfri - utan kritiserar det nya telefonsystemet.

Inte tillgång till tidigare system

Men enligt Nevs är systemet röststyrt.

– Man måste trycka i gång det men det ska man inte göra under bilkörningen, säger Göran Fredriksson, ansvarig för kundrelationer på Nevs.

Eftersom 2014 års modell tillverkades i Trollhättan hade man inte tillgång till samma system som tidigare, säger han.

– Alternativet hade varit att inte ha något transfersystem och då skulle vissa kunder frestas att tala i telefon på ett olagligt sätt.

Ska åtgärda felet

Kan det inte vara trafikfarligt med en liten display bakom ratten?

– Vi har placerat den så säkert som möjligt, så att du inte behöver ta blicken ifrån vägen. Du kan sänka blicken bara lite så ser du panelen. Samtidigt behöver du inte släppa ratten, du pekar bara rakt fram.

Varför finns de gamla knapparna på ratten kvar?

– Det är samma ratt som tidigare, det är därför de finns kvar. Man kan inte ta bort dem bara, då får man ta in en helt ny ratt.

Felet med rösten i transfersystemet som säger "ursäkta" är enligt Nevs isolerat till Lennart Fahlgrens bil och ska åtgärdas.


RÄTTELSE: I en tidigare version av artikeln uppgavs felaktigt att den GT hade talat med på Nevs var presschefen Mikael Östlund. Rätt namn och titel är Göran Fredriksson, ansvarig för kundrelationer på Nevs.

Saab 9-3 levereras i dag

Kunderna som har förbeställt Saab 9-3 kommer kunna hämta sina bilar i Trollhättan på tisdagen.

Nevs har öppnat sitt nya leveranscentrum i Trollhättan. Kunderna hälsas där välkomna av Nevs företagsledning och får en presentation och en visning av fabriken, enligt Nevs webbplats.

SAAB 9-3 AERO SEDAN

Pris: Från 279 000 kronor.

Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada,6 år lack, 10 år rost. Fri service under tre år (9 000 mil).

Motor: Fyrcylindrig bensin. Turbo. 1 998 cc.

Effekt: 220 hk.

Vridmoment: 350 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell/automat.

0-100 km/h: 6,9 sekunder.

Toppfart: 240 km/h.

Förbrukning: 7,4 liter per 100 km vid blandad körning.

CO2: 170 g/km.

LängdxBreddxHöjd: 2 680 x 1 800 x 1 470 mm.

Tjänstevikt: 1 630 kg.

Betyg i GT:s Allt om bilar: 23/50 getingar.

"Bilen är okej, men inte konkurrenskraftig år 2014", skrev GT:s motorjournalist Lars Nilsson.

Detta är Nevs

Nevs står för National Electric Vehicle Sweden AB och är ett internationellt konsortium.

Nevs ägs av National Modern Energy Holdings Ltd, vars grundare och huvudägare är Kai Johan Jiang.

Den 31 augusti 2012 köpte Nevs majoriteten av Saab Automobiles konkursbon.

Källa: Nevs, TT