Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya mardrömssiffror – allt fler dör i trafiken

Emelie Johannesson var bara 27 år när hon förlorade sin fästman Thomas i en trafikolycka. Foto: Privat
Thomas Helmersson avled i en trafikolycka 2012. Foto: Privat
Maria Krafft är måldirektör vid Trafikverket och jobbar med trafiksäkerhetsfrågor. Foto: Hans Ekestang

29 personer omkom trafikolyckor i Västra Götaland under årets sex första månader - den dystra siffran är en ökning med 19 personer jämfört med samma period förra året.

Emelie Johannesson, 31, förlorade sin fästman Thomas i just en trafikolycka.

– Jag blev helt iskall och fick ingen luft. Jag trodde inte att det var sant, säger hon om stunden då hon insåg att hennes kärlek hade avlidit.

Dödsolyckor i Trafiken i Västsverige

3 maj Forshaga

En man i 30-årsåldern avled efter att ha kraschat in i en lastbil. Enligt lastbilschauffören, som klarade sig oskadd, ska föraren av bilen ha kommit över på fel sida av vägen.

4 maj Lysekil

En lastbil och en motorcykel körde på en raksträcka när motorcykeln plötsligt kom över på fel sida vägen och fordonen frontalkrockade. Senare samma dag kom besked att motorcyklisten hade avlidit till följd av olyckan.

4 maj Mark

En person avled och tre personer skadades allvarligt vid en frontalkrock mellan två personbilar. Två personer färdades i vardera bil vid olyckan

29 maj Tanum

En långtradare fylld med glasflaskor körde av okänd anledning in i ett mitträcke och välte. Lastbilschauffören, en utländsk medborgare, avled senare av sina skador.

22 juni Göteborg

En man i 35-årsåldern dog i sviterna av en motorcykelolycka. Enligt polisen ska motorcykeln ha vält mot en trottoarkant. Ytterligare en man skadades i olyckan.

23 juni Borås

En personbil kraschade in i en stillastående lastbil. Mannen i 55-årsåldern skadades svårt vid olyckan och lite senare meddelade polisen att mannen dött av sina skador.

1 juli Skara

En personbil och en lastbil frontalkrockade så kraftigt att båda fordonen fattade eld.

En man i personbilen avled. Lastbilschauffören klarade sig oskadd.

Omkomna i trafiken i Västsverige 2016

Ny statistik från Transportstyrelsen visar att antal omkomna i trafikolyckor ökat kraftigt i Västra Götaland under första halvan av 2016 jämfört med föregående år.

I statistiken ingår bilförare, motorcyklister, mopedister, cyklister och fotgängare.

Västra Götaland

Omkomna i trafiken

2015

Januari: 1

Februari: 0

Mars: 2

April: 1

Maj: 1

Juni: 5

Totalt: 10

2016

Januari: 3

Februari: 3

Mars: 2

April: 13

Maj: 4

Juni: 4

Totalt: 29

Värmland

Omkomna i trafiken

2015

Januari: 0

Februari: 1

Mars: 0

April: 0

Maj: 0

Juni: 1

Totalt: 2

2016

Januari: 0

Februari: 1

Mars: 0

April: 0

Maj: 1

Juni: 1

Totalt: 3

Jönköping

Omkomna i trafiken

2015

Januari: 2

Februari: 3

Mars:

April:

Maj:

Juni: 2

Totalt: 7

2016

Januari: 1

Februari: 1

Mars:

April:

Maj: 2

Juni: 3

Totalt: 7

Det har skett flera trafikolyckor med dödlig utgång i Västsverige bara de senaste veckorna. I slutet av juni dog en man i 35-årsåldern av sina skador efter en mc-olycka i Borås. Och för en vecka sedan dog en man i Skara efter att han kolliderat med en lastbil.

Nu visar ny statistik från Transportstyrelsen att olyckorna är del av en mörk trend där många fler personer har dött i trafikolyckor den första halvan av året jämfört med samma period förra året. I hela landet har 122 personer dött i trafikolyckor i år jämfört med 105 personer samma period förra året. I Västra Götaland har siffran ökat från tio omkomna förra året till 29 omkomna i år.

Äldre personer dör

Det är många äldre personer som förolyckats i trafiken i år i Sverige. Många av dödsolyckorna har skett i korsningar. I Västra Götaland ser trenden likadan ut. Därmed sticker årets dödsolyckor ut jämfört med hur det brukar se ut.

– Det vanligaste scenariot är att singelolyckor tilltar och att unga personer ofta förolyckas. Men så ser det inte ut det här halvåret. Den stora ökningen sker bland äldre och i korsningar, säger Maria Krafft, måldirektör vid Trafikverket.

– Äldre är ofta involverade i korsningsolyckor då de har nedsatt kognitiv förmåga, säger hon vidare.

Enligt Maria Krafft så ökar trafikolyckorna historisk sett när Sverige är inne i en högkonjunktur, precis som nu. Fler personer köper och använder bilar helt enkelt, menar hon. Dessutom ser Trafikverket att hastigheten på vägarna ökar för första gången på flera år.

– Hastighetsefterlevnaden minskar. Det är oroande och något vi behöver se över, säger hon.

Miste sin kärlek

Emelie Johannesson, 31, från Karlstad var bara 27 år när hon miste sin fästman Thomas Helmersson i en trafikolycka. Thomas och hans bror hade åkt till Arvika för att tillsammans provköra den bil som brodern hade lagat. Emelie var kvar i Karlstad.

– Jag slog på datorn och läste nyheterna. Då såg jag att det hade skett en trafikolycka där två personer hade skadats allvarligt. Jag kände på mig att det var Thomas och hans bror, säger hon.

Thomas överlevde inte olyckan.

– Jag blev helt iskall och fick ingen luft.

Barnen gjorde att Emelie lyckades stå ut med vardagen, trots all inneboende sorg.

– Jag hade ju barnen och tog hand om dem. Jag fick sysselsätta mig och försöka få dagarna att gå. Det var mycket planering kring begravningen och allt det där. Man fick ingen tid för att sörja. Det tog ett tag innan man riktigt förstod vad som hade hänt.

Två dagar innan olyckan skedde hade paret skrivit på ett kontrakt för ett nytt boende. Tanken var att de skulle leva tillsammans, livet ut.

– Jag känner mig besviken över att det blev som det blev. Jag försöker att inte tänka så mycket på det alls. Men ibland kommer tankarna upp, säger hon.

Maria Krafft säger att unga män generellt sett är överrepresenterade i dödliga trafikolyckor. Motorcyklister är den fordonsgrupp som löper störst risk att råka ut för olyckor.

Varför just korsningsolyckor ökat i år är svårt att svara på, säger Maria Krafft.

– Där man har möjlighet att bygga cirkulationsplats brukar det ta bort de allra flesta dödsfallen och skadorna.

Ny teknik kan minska olyckor

Sedan tidigare har Trafikverket jobbat aktivt med att minska till exempel kollisionsolyckor genom att uppföra fler och bättre mitträcken på vägarna.

– Antal dödade i möteskollisioner har halverats på tio år. Det är för att vi mittseparerar. Det är inte lika sannolikt att mötesolyckor sker i dag.

Med dagens teknikutveckling, till exempel automatiserade bilar som via sensorer skulle kunna förhindra olyckor, hoppas man kunna minska trafikolyckorna.

– Vi behöver också bli betydligt bättre på att kolla på oskyddade i trafiken. Där sticker cyklister och gångare ut. Där har vi inte varit lika framgångsrika som vid biltrafik, säger Maria Krafft.

I dag bor Emelie Johannesson tillsammans med sina barn i den lägenhet som också Thomas skulle ha bott i. Livet blev inte som det var tänkt.

– Tiden läker inte alla sår. Men man hanterar sorgen och orkar leva med den, säger hon.