Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nya beskedet om linbanan i Göteborg

Ungefär så här skulle linbanan kunna se ut.Foto: THOMAS HARRYSSON / VÄSTTRAFIK

Trafikkontorets nya förslag om en framtida linbana i Göteborg är klar.

Utredningen visar att det går att bygga en linbana för drygt två miljarder kronor, men att den beräknas få en negativ samhällsnytta.

Det skriver DN.

Från början skulle linbanan över älven – som är planerad att ha fyra stationer mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen – kosta 1,1 miljarder. Men kostnadsuträkningarna har skenat och i somras hette det i stället att bygget snarare skulle gå på 4 miljarder kronor.

Under onsdagen presenterade trafikkontoret den nya linbaneutredningen. Enligt den skulle man kunna bygga linbanan för 2,1 till 3,1 miljarder kronor. Beroende på vilket typ av stålkonstruktion man använder sig av och om man väljer att bygga tre eller fyra stationer. I besparingen ingår färre turer och därmed färre resenärer. Då har man också sänkt antalet öppna timmar från 19 till 16.

Enligt utredningen kan också driftskostnaderna sänkas med som mest 52 miljoner kronor per år.

I utredningen har man också tittat på linbanans nyttograd. Slutsatsen man landar i är att den skulle vara negativ för samhället, skriver DN. Samtidigt konstaterar trafikkontoret att det inte är ovanligt i samband med projekt av den här magnituden.

Alternativet: Fler färjor och bussar

Alternativet, enligt trafikkontoret, är i stället att förstärka färjetrafik och busstrafiken mellan Hisingen och fastlandet. Kostnaderna för det skulle i så fall landa på runt 1 till 1,4 miljarder kronor enligt beräkningarna.

Enligt DN har den nya utredningen kostat 29 miljoner kronor. Totalt uppgår kommunens utredningskostnader nu till 138 miljoner kronor.

– Javisst är det mycket pengar, men inte en orimlig utredningskostnad om man jämför med projekt av liknande storlek, sa Christer Niland, trafikkontorets chef för stora projekt, när utredningen presenterades.

Tanken var att linbanan skulle stå klar till Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Enligt den nya utredningen kan den dock tidigast vara i bruk tre år senare, 2024.