Mariah ben Salem stöttade Therese Albrechtson när hon som 19-åring startade sitt företag. I dag är Therese en framgångsrik företagsledare.
Mariah ben Salem stöttade Therese Albrechtson när hon som 19-åring startade sitt företag. I dag är Therese en framgångsrik företagsledare.

Ny trend - framgångsrika kvinnliga företagare

Publicerad
Uppdaterad
CENTRUM. Fler tjejer i Göteborg startar eget.
21-åriga Therese Albrechtson är en av dem som vågat satsa.
I veckan köpte hon upp sin värsta konkurrent.
Therese bestämde sig för att hoppa över Handelshögskolan och gå direkt på den stora drömmen - att dra i gång ett eget företag. Ingen bra idé, tyckte familj och vänner. - Men jag ville satsa. Man måste våga ta risker, säger Therese. I dag är hon en av Göteborgs framgångsrika unga företagare med bolaget som säljer bland annat självförsvarssprej. Och hon är inte ensam. Nära hälften av dem som söker hjälp hos starta-egetcoachen Drivhuset är nu kvinnor. För fyra år sedan var nära nio av tio män. - Vi har fått anstränga oss en hel del. Tjejer hade svårt att hitta till oss, så vi beslutade att ta oss ut till dem, säger Mariah ben Salem, ansvarig på Drivhuset.

Driver kurser

Mariah och hennes kollegor driver idag starta-egetkurser på bland annat Högskolan för design och konsthantverk, där många av eleverna är kvinnor. För Therese Albrechtsons del behövs inte Drivhusets coachning längre, hon står på egna ben. För någon vecka sedan köpte hon sin värsta konkurrent, ett norskt företag. Nu driver hon de båda företagen parallellt. Vid sidan av det föreläser hon för andra unga som funderar på att starta rörelser. - Vi håller på att utveckla nya produkter också, bland annat har vi en produkt på gång som ska skydda mot droger i drinken på krogen.
Moa Kärnstrand

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER