Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ny farled för bränsletransport kan skada havsområden

Tanken är att de nya transporterna ska gå från Preems raffinaderi i Lysekil till Karstad i Värmland.Foto: THOMAS JOHANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Sjöfartsverket undersöker vilka förutsättningar som finns för att transportera diesel och bensin från Preem i Lysekil via Göteborg och sedan uppåt landet.

Men den nya sträckan skulle i sådana falla kunna löpa igenom känsliga områden.

– Om farleden måste muddras kan det vara direkt olämpligt. Där finns ålgräsområden som är värdefulla för fiskebestånden, säger Jan Gustafsson enhetschef på länsstyrelsens vattenavdelning, till P4 Göteborg.

Tidigare i somras beslutade Transportstyrelsen att öppna nya områden för inlandsjöfarten, det vill säga trafik på kanaler, floder och insjöar med företrädelsevis pråmfartyg.

Den sjömätningen som nu utförs av Sjöfartsverket fokuserar på Bohuskusten.

Tanken är att de nya transporterna ska gå med pråmfartyg, från Preems raffinaderi i Lysekil till Karlstad via Göteborg.

200 000 ton per år

Transporterna skulle i sådana fall bland annat ske innanför Orust och Tjörn, något som enligt Jan Gustafsson, enhetschef på länsstyrelsens vattenavdelning, menar kan skada känsliga områden.

– Om farleden måste muddras kan det vara direkt olämpligt. Där finns ålgräsområden som är värdefulla för fiskebestånden, säger han till P4.

Det svensk-holländska rederiet Avatar Logistics har meddelat att de är redo att transportera både diesel och bensin från Lysekil till Karlstad.

Totalt handlar det om 200 000 ton petroleum om året.