Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu sågar cafékedjan GP:s stora granskning

Göteborgs-Posten har under våren granskat cafékedjan Le Pain Francais i Göteborg. Nu uttalar sig cafékedjan genom en annons i tidningen Metro - och riktar stark kritik mot granskningen. Foto: Leif Gustafsson

I en annons med rubriken "Sanning om Le Pain Francais" publicerar cafékedjan i dag sin sida av saken efter Göteborgs-Postens granskning.

"Vi och våra medarbetare känner oss förolämpade och kränkta" skriver ägarna.

- Det är bedrövligt att vi hamnar som slagpåse för ett system, säger ägaren Samuel Samuelsson till GT.

Göteborgs-Posten har under våren publicerat en rad artiklar i en serie om cafékedjan Le Pain Francais i Göteborg. I granskningen framgår att cafékedjan tagit emot ett stort antal bidragsanställda via arbetsförmedlingen och att det rör sig om en form av bidragsfusk. En handläggare på arbetsförmedlingen har pekats ut som den som försett cafékedjan med billigt anställda.

I en helsidesannons i tidningen Metro publicerar cafékedjans ägare - Markus, Munir och Samuel Samuelsson - på måndagen sin version av saken.

Enligt ägarna har GP i sin granskning valt att bortse från grundläggande fakta gällande de lagar och regler som finns, och att det finns en särskild beslutsordning för den aktuella typen av lönebidrag och att det är ett system som är "omöjligt för Le Pain Francais eller en enskild handläggare på arbetsförmedlingen att påverka".

"Har aldrig fuskat"

Enligt ägare har inte mer än 20 procent av de anställda haft någon form av bidrag eller stöd.

"Le Pain Francais har aldrig fuskat sig till bidrag eller utnyttjat bidragssystemet utan uppfyller de regler som gäller för samtliga berörda personer med stöd eller bidrag", skriver ägarna i annonsen.

Enligt ägarna har cafékedjan haft kontakt med minst tio olika handläggare på arbetsförmedlingen, och alltså inte bara den som varit central i GP:s granskning.

I GP:s artikelserie har tidigare anställda trätt fram och berättat om förhållandena hos Le Pain Francais. En bagare som led av sömnsvårigheter fick till exempel jobba långa nattpass. Men ägarna skriver att bagaren i själva verket var anställd som kafébiträde och allt-i-allo - och att han själv valde att jobba natt.

"Le Pain Francais har självfallet, som alla företag, både nöjda och missnöjda medarbetare. Två tidigare medarbetare har valt att berätta sin historia offentligt", skriver ägarna på måndagen.

"Utpekade som en hackkyckling"

I annonsen skriver ägarna tydligt om missnöjet med granskningen.

"Vi och våra medarbetare känner oss förolämpade och kränkta över hur granskningen har utförts och presenterats" skriver de.

– Vi har blivit utpekade som en hackkyckling, som får ta lasten för hela systemet. Vårt företag har blivit utvalt och svartmålat helt utan grund. Granskningar av bidragssystem är naturligtvis bra och måste förekomma, men det måste ske sakligt, säger Samuel Samuelsson, en av ägarna, till GT.

Att GP skrivit att det har skapats otillbörlig konkurrens är enligt honom helt fel.

– Möjligheterna ser likadana ut för alla företag i Sverige. Vi följer reglerna noggrant, och lönebidragssystemet är självklart omöjligt för oss att påverka, säger Samuel Samuelsson.

Han betonar att det är en fråga som angår hela arbetsmarknaden, och särskilt kafé- och restaurangbranschen. Och granskningen har enligt honom skapat många frågor inom branschen.

– Hur ska vi hantera lönebidragsanställning framöver? Vad är rätt och vad är fel? När kan man kalla det ett överutnyttjande, finns det något sådant? Det blir en jättesvår diskussion för alla företag, säger Samuel Samuelsson.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!