Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu läggs rälsen i Hallandsåstunneln

Nu läggs rälsen i Hallandsåstunneln och planen är att en rakare, kortare och snabbare västkustbana ska invigas vid Lucia. Foto: Peter Kroon

INFRASTRUKTUR. Bygget av den nya järnvägssträckan genom Hallandsåsen befinner sig på upploppet. Nu läggs rälsen i tunneln och planen är att en rakare, kortare och snabbare västkustbana ska invigas vid Lucia.

-Veckorna mellan den 5 november och 12 december är de mest kritiska. Då ska spåren i och utanför tunneln, som vi lägger nu, anslutas till befintliga spår. Går någonting snett då så finns inte tid att hämta igen. Blir det snöstorm så blir det försenat, säger Patrik Magnusson.

Han är Trafikverkets projektchef för Hallandsåsbygget och ser nu slutet närma sig på ett arbete som påbörjades för över 20 år sedan.

Nya stationer

Sedan borren Åsa tog sig igenom berget i september 2013 har Hallandsåsbygget gått från att vara ett tunnelprojekt till att framförallt handla om att lägga ny järnväg – en komplicerad process som rymmer allt ifrån handfast spårläggning till installation av datasystem, ställverk och kontaktledningar. Under våren kommer drifts- och underhållspersonal samt räddningstjänst att utbildas och övas i hur de ska arbeta i tunneln. Tre nya stationer är under uppbyggnad och ska stå klara i december.

Den 19 januari började en maskin vid namn SVM 1 000 att lägga spåren inne i den östra av de två 8,7 kilometer långa järnvägstunnlarna.

Riktar rälsen

-Vi lägger 1 200 meter spår per dygn och räknar med att bli helt klara i slutet på veckan. Sedan ska vi rikta in rälsen så att den ligger i exakt rätt läge.

Tunnelbygget påbörjades 1992 men avbröts efter att tätningsmedlet Rhoca Gil läckt ut i åsen. Projektet har kantats av förseningar och skenande kostnader men går numera enligt projektchefen som på räls.

-Vi skulle egentligen inte börja med spårläggning förrän i mars. Men även om vi ligger före nu är det samma kritiska jobb som ska göras i vinter, säger Patrik Magnusson.

TT

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!