Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu kräver 21 874 att E20 blir motorväg

21 874 namn. GT:s chefredaktör Lars Näslund visar upp protest-listorna med nära 22 000 namn. "Vi behövde skakas om för att börja prata E20 på allvar", skriver Lars Näslund.Foto: Per Wissing
Det krävdes död för att det skulle bli liv.
Räcker 21 874 namnunderskrifter för att, till slut, fixa E20?
Det vore märkligt om inte allas ert upprop, ert ursinne, skulle göra skillnad för regeringen.
Christer Friberg i Kvänum var först med att skicka in.
Ännu sent i går kväll fortsatte räkneverket i vår dator att ticka och vid midnatt, när kampanjen avslutades, hade alltså nästan 22 000 skrivit på vårt upprop för att fixa E20 - nu.

Eller ännu mer precist: en uppmaning till staten och regionen att bygga motorväg hela sträckan från Alingsås genom Skaraborg upp till Hova.
Det där har varit en viktig markering: vi anser att sträckan, som i dag under flera mil är rena kostigen, ska vara riktig fyrfältsväg - av en rad skäl. Ett handlar om ren anständighet.
Skaraborgsregionen ska inte vändas ryggen längre och glömmas bort i en debatt om Rv 40 och järnvägsinvesteringar.
Många av er vet att E20 varit en huvudvärk för besluts­fattarna i minst 25 år. Som planerna ligger just nu finns en "färdig" E20 inte heller med i de beslut som gäller fram till 2021.

Men finns rätta viljan går detta att ändra på. All debatt, i GT och andra medier, de senaste veckorna har i alla fall skapat intryck av att politikerna i Västsverige nu inser att de m å s t e enas om ett förslag till Trafikverket och regeringen inför nästa revidering av den nationella vägplanen 2014.
Miljöpartiets nya tunga regionpolitiker Birgitta Losman har, tycker jag, visat på rimlig flexibilitet och stänger inte längre helt dörren för motorväg (även om hon i Johan Wopenkas intervju här intill skickar just den för miljöpartisterna så heta potatisen i Trafikverkets knä).

Till de västsvenska politikernas i nsatser kan vi nu alltså lägga alla era 21 874 namn. GT kommer att överlämna dem till infrastruktur­minister Catharina Elmsäter-Svärd inom kort.
Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt till med namninsamlingar på olika platser, inte minst Jan-Erik Wallin, oppositionsrådet i Vara, som engagerat näringslivet i trakten.
Det är i dag bara att medge att vi och alla andra behövde skakas om på nytt för att börja prata E20 på allvar.

Priset känner vi:
Två föräldrar och tre barn från Kinnarp som kraschade in i en lastbil i halkan söder om Vara på måndagskvällen för två veckor sedan
En yngre pappa från Skövde som frontalkolliderade med en lastbil vid Mariestad för en vecka sedan
De omkom omedelbart - men gav liv åt kampen för en anständig väg.