Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu har ryktet om Gekås nått Storbritannien

Gekås vd Boris Lennerhov.Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN
Boris Lennerhov intervjuas i The Guardian. Foto: JONAS ARNESON / GEKÅS
Gekås lockar 4,8 miljoner kunder årligen.Foto: ROBIN ARON / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

Jättevaruhuset Gekås uppmärksammas i den brittiska tidningen The Guardian

Där skriver tidningen bland annat om hur den populära shoppingdestinationen har lyckats locka miljoner människor årligen.

”De säljer allt som kan få plats i eller på en familjebil”, skriver tidningen.

Varuhuset Gekås i halländska Ullared är en given destination för shoppingsugna i västra och södra Sverige. Varuhuset besöks årligen av 4,8 miljoner kunder som tillsammans handlar för 5,4 miljarder kronor. Besöksrekordet för en dag sattes den 30 juli i år då 29 200 kunder besökte Gekås. 

Gekås Ullared har 9 000 kundvagnar, 10 000 kundkorgar och 3 500 parkeringsplatser.

Omskrivs i resereportage

Att varuhuset är gigantiskt vet de flesta i Sverige, men nu har ryktet även nått Storbritannien. Den brittiska dagstidningen The Guardian, en av landets största, har besökt varuhuset för ett resereportage, vilket Hallands Nyheter tidigare har uppmärksammat. 

Körde nio timmar för att handla

The Guardians reporter konstaterar att det råder ”Christmas shopping frenzy” – julhandelshets – i det lilla samhället och de intervjuar bland andra en kvinna som kört nio timmar för att ta sig till Ullared. 

– Det är så mycket mer än shopping – och dessutom går jag mer än 15 000 steg på en dag så dessutom är det bra träning, konstaterar kvinnan som även var på Gekås häromveckan som en del av 30-årspresenten till sin dotter.

Boris avslöjar hemligheten

The Guardians utsända team konstaterar – med aningen raljant underton – att Ullared saknar webbshop och har sin egen tv-serie. De har även intervjuat varuhusets vd Boris Lennerhov. 

– Vår hemlighet är att vi har ett lågpriskoncept – folk vill betala så lite som möjligt och kvaliteten är bra. Samtidigt försöker vi alltid komma på nya saker, lite som en nöjespark, säger Lennerhov till The Guardian.