Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu har busstrejken kommit till Jönköping

Upp till kamp. Strejkvakterna Christer Almhill, 60, Curt Schultz, 59, och Ragne Pettersson, 64, knyter nävarna - stridsviljan är det inget fel på bland de lockoutade busschaufförerna vid Keolis bussterminal i Jönköping. Förutom lönen är det att de tvingas söka om sitt jobb vid en ny upphandling som upprör. Foto: LARS ANDERSSON
Cecilia Ljungqvist.
Foto: Lars Andersson

GÖTEBORG. Kampviljan bland strejkvakterna vid Keolis bussterminal i Jönköping är stor.

Ett av kraven är att slippa tvingas till provanställning trots att man jobbat som busschaufför i 30 år.

- Jag tror att allmänheten förstår vår situation, att vi strejkar för att framför allt få behålla vår anställningstrygghet, säger Curt Schultz, klubbordförande för Klubb Keolis.

Röster om strejken

'' Jag stöder strejken. Känner verkligen att det är en bransch i nedåtgående för arbetarna. Strejk är det enda vapen som finns att tillgå om det inte går på något annat sätt. Marianne Claesson, 53, lärare, Jönköping


'' Jag stöder deras kamp för bättre villkor, jag kan gå eller cykla i stället. Men det är många som blir berörda, handikappade till exempel, så jag hoppas detlöser sig snabbt. Guye Ydrell, 70, pensionär, Jönköping


'' Jag stöder deras kamp för anställningstrygghet så att de inte ska behöva provanställas om de får ny arbetsgivare. Själv åker jag inte buss så ofta så jag berörs inte personligen.

Tommy Kruth, 62, brandmästare, Jönköping


'' Jag tycker det är skitdåligt för det påverkar mitt arbete jättemycket. Jag är beroende av att åka buss till jobbet. Jag förstår de strejkande men det är besvärligt för andra människor. Hanna Helt, 19, butiksbiträde, Jönköping


'' Jag har själv kört buss i 6-7 år. Jag sympatiserar med saken i sig men det får vissa bieffekter, ju mer man trissar upp lönerna desto mer missar vi i konkurrenskraft.

Johan Hladisch, 45, lastbilschaufför, Bottnaryd

Det här är de viktigaste frågorna bakom konflikten

1. Anställningstryggheten

 Att man vid ny upphandling kan tvingas att söka om sin tjänst utan att ha med sig alla injobbade förmåner och få börja som prov-anställd.

2. Arbetstiden

 Långa arbetspass på upp till 13 timmar och om man vid korta raster på 30 minuter är försenad hinner man varken äta eller gå på toaletten. Delad tur - att man jobbar några timmar på förmiddagen, några på eftermiddagen och däremellan har obetald tid.

3. Lönerna

En viktig fråga även den att vi får 17.40 som är begärt på alla andra områden inom LO.

Konflikten mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna blir större och större och utvidgades i går till ytterligare sju städer i Sverige.

Jönköping är en av dem och bland de strejkande på Keolis bussterminal vid Rosenlund var kampviljan stor.

Ett gäng lockoutade busschaufförer agerade strejkvakter och höll på att resa ett tält där alla medlemmar kan träffas varje förmiddag.

Hälften av bussarna står

På tisdagen stod hälften av alla bussar i stadstrafik stilla i Jönköping och det var bara linjerna 1, 3, 11 och 16 som gick som vanligt. 180 busschaufförer är lockoutade och 18 mekaniker i verkstads/servicehallen är i strejk.

- Strejken verkar hålla på ett tag, parterna är långt ifrån varandra. Konflikten kommer antagligen att utvidgas till att gälla samtliga bussar i stads- och förortstrafik under onsdagen, säger Curt Schultz.

Får stöd av resenärer

Nikolai Jungsin, som arbetat som busschaufför sedan 1988, visar upp sitt körschema för dagen.

- Titta här - först jobb, sedan är jag lockoutad, sedan jobb igen. Ena stunden duger man och inte den andra - det är fan precis som ett äktenskap, skojmuttrar han.

Strejkarna tycker naturligtvis synd om resenärerna som drabbas men ute på stan verkar busschaufförerna ha stöd av de flesta Jönköpingsbor.

- Jag stöder strejken, det är det enda vapen som finns att tillgå om det inte går på något annat sätt, säger Jönköpingsbon Marianne Claesson.

Tre viktiga punkter

Cecilia Ljungqvist, avdelningsordförande för Kommunal sydväst, menar att det framför allt är tre punkter som den här strejken handlar om.

- Först och främst slåss vi för anställningstryggheten och att slippa långa arbetspass på upp till 13 timmar. Men så klart är höjda löner även det en viktig sak att kämpa för, säger hon.

Just nu pågår samtal mellan Kommunal och bussarbetsgivarna men om inte konflikten är löst före 00 natten till lördag kan det bli utvidgad strejk framför allt för chaufförer inom beställningstrafiken.

Byberg & Nordins Busstrafik AB, Traveller Buss AB, Swebuss Express AB, Nettbuss Express AB, som finns på flera orter i Sverige. Varslet omfattar även total arbetsnedläggelse för flygbussarna till och från bland annat Göteborg City Airport och Landvetter.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!