Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu försvinner Bike Street

Roland Nilsson har en mcverkstad på Friggagatan som riskeras att rivas.
CITY. Göteborgs Bike Street på Friggagatan är snart bara ett nostalgiskt minne. Roland Nilsson har haft mc-verkstad på gatan i 30 år - nu vräks han av Göteborgs kommun.
Roland Nilsson, 56 år, går och plockar på sitt lager. Här ligger bland annat 350 kompletta motorcykelmotorer. Allt ska iväg till hans nya lokaler i Partille. - Det är jättetråkigt. Jag har varit på Friggagatan i 30 år, de senaste tolv åren i de här lokalerna. Jag hade räknat med att stanna här till pensionen. - Det är ett jättejobb att flytta allt, vi jobbar så vi nästan håller på att knäcka oss.

Bestämt sedan flera år

Rolands RN MC-service och demontering är, tillsammans med Harley Davidson, de enda mc-entusiasterna som fortfarande är kvar på den anrika gatan. - Klart att man saknar den gamla tiden, när det var mc-ställen på hela gatan, säger Roland Nilsson. Att Nilsson och de andra skulle bort från Friggagatan har varit klart i flera år. De gamla funkisfastigheterna ska rivas och ge plats åt bostäder och butiker. Nilsson är missnöjd med hur kommunen har hanterat det hela. - Först fick jag ett brev där det stod att eftersom jag var medveten om att stället skulle rivas när jag flyttade in i de här lokalerna, så skulle de inte ge mig någon ersättning. Men det var ju helt fel, så länge har det inte varit klart. Nilsson förhandlar nu om vilken ersättning han ska få. - De skulle ju fixa ersättningslokaler till mig också. De erbjöd mig lokaler på Ringön, men dit vägrar jag flytta. Så lokalerna i Partille har jag fått ordna själv. Senast den 1 februari ska han vara ute ur lokalerna på Bike Street/Friggagatan. Sedan finns bara minnena kvar.

450 lägenheter

Ett 30-tal motorfirmor har genom åren huserat på stråket Friggagatan, Odinsplatsen och Odinsgatan. Snart ska hela längan med funkisfastigheter från Odinsplatsen till den judiska kyrkogården vid Svingeln rivas. I stället ska runt 450 lägenheter byggas, i sex- och åttavåningarshus, och därtill en mängd butiker. Egentligen skulle rivningarna redan ha ägt rum, men överklaganden och miljöundersökningar - det går mycket tåg- och biltrafik runt Friggagatan, och luftundersökningar har visat att området egentligen kan vara för förorenat för bostäder - har försenat det hela. Just nu väntar Göteborgs stad på ett yttrande från Länsstyrelsen gällande det här. Det kan bli ytterligare utredningar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!