Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu får Kajsa, 93, inte handla som hon vill

Kajsa Larsson, 93, får inte längre välja vilken affär hennes mat ska köpas i.

På grund av politikernas beslut ska Hemköp nu ta över matinköpen från hemtjänsten.

Dessutom minskar antalet leveranser – från två till endast en gång per vecka.

– Mjölken kommer att bli sur. Det är hemskt hur livskvaliteten försämras för de äldre, säger hennes dotter Åsa-Lena Kinnander, 60.

Kommunen svarar på kritiken:

I Kajsa Larssons, 93, stadsdelsområde har redan Hemköp tagit över leveransen från hemtjänsten av dagliga matvaror i Högsbo efter en upphandling med Göteborg stad under våren 2014.

Nu kommer även boende i Frölunda och Askim få den nya leverantören.

– Vi kan inte säkra kvalitén på kyl- och frysvaror. Därför är Hemköp upphandlade av Göteborg stad för att bidra med detta, säger Christine Högberg, områdeschef för hemtjänsten i Frölunda/Askim/Högsbo.

Hur ser ni på kritiken om att livskvaliteten försämras i och med bytet?

– Det är jättetråkigt om man upplever det. Jag kan absolut förstå kritiken, men eftersom det här är förändringar som genomförs i hela vårt område gäller det att sträva efter att behandla alla lika.

I veckan damp det ner ett brev i Kajsa Larssons, 93, postlåda. Där stod det att från och med 23 februari kommer butikskedjan Hemköp att överta leveranserna av matvaror från hemtjänsten i Frölunda.

Det betyder att Kajsa Larsson går från två leveranser i veckan till endast en matleverans per vecka. Nu måste hon veta exakt vad hon ska äta sju dagar i förväg.

– Jag tycker det är förskräckligt. Jag tycker det är svårt att veta vad man ska veta en hel vecka i förväg. Jag vill kunna känna vad jag är sugen på inför helgen, säger Kajsa Larsson.

"Det är inte klokt"

Hennes dotter Åsa-Lena Kinnander är orolig över att det kommer bli en betydande försämring av livskvaliteten för sin mamma.

– Mjölken kommer att bli sur. Hon kommer att behöva köpa mer mat än vad hon behöver och tvingas slänga massor av mat. Det är inte klokt, säger Åsa-Lena Kinnander, 60.

Tidigare fick hon hjälp av hemtjänstens personal att handla och kunde själv välja mataffär.

– Det fungerar perfekt. Jag kunde då ringa när de var i butiken om jag hade glömt att skriva upp något, säger Kajsa Larsson.

Från och med i slutet av februari kommer Hemköp leverera mat till Kajsa Larsson, 93. Det kommer leda till en klar försämring, enligt dottern Åsa-Lena Kinnander. "Vi känner oss maktlösa. De har bara kört över oss", säger hon.Foto: Anders Ylander

"Känner oss maktlösa"

Att flera nya personer kommer att dyka upp och leverera varor tycker Kajsa Larsson är jobbigt. Hon får redan fyra besök per dag av hemtjänsten.

– Det blir ytterligare ett element att hålla reda på och många nya främmande människor. Dessutom kan mamma ligga och sova när de ringer på porttelefonen, säger dottern Åsa-Lena Kinnander.

Hur känner ni kring förändringen?

– Vi känner oss maktlösa. Jag förstår inte varför man gör en förändring som gör det sämre. Det tidigare systemet fungerade bra!

Inom Axfood-koncernen, som äger Hemköp, lovar man dock att deras leveranser ska fungera minst lika bra som när Kajsa Larsson fick hjälp av hemtjänsten.

– Vi ska göra det yttersta för att övergången ska gå bra. Har hon något klagomål så går det bra att höra av sig, säger Claes Salomonsson, presschef för Hemköp.