Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu är det slut med gnisslande spårvagnar

Har du upplevt gnisslet från spårvagnarna som störande? Nu är det över. Foto: Victor Abrahamsson
Spårvagnsspår i Göteborg. Foto: ROBIN ARON

Har du upplevt gnisslet från spårvagnarna som störande? 

Nu är det över.

Med hjälp av SKF:s automatiska smörjsystem åker spårvagnarna mycket tystare. 

I Göteborg finns det 16 mil spårvagnsspår som trafikeras av över 250 spårvagnar. Enligt Västtrafik görs över 120 miljoner resor, vilket visar på hur viktig spårvagntrafiken är för göteborgarna.

Men det finns också delar av fordonet som inte är så populärt. Spårvagnarna kan göra en del ljud i från sig – det handlar främst om gnisslet vid vissa kurvor som bidragit till att många klagat till Trafikkontoret. 

Därför har Trafikkontoret tillsammans med det SKF försökt få ordning på gnisselsystemet sedan 2015.

Och nu, fyra år senare, har de en lösning. 

– Från genomförda tester kan vi konstatera att vi lyckats, hävdar Per Edelönn, försäljningsingenjör på SKF, i ett pressmeddelande.

Mikrofoner och sensorer 

SKF har installerat automatiska smörjsystem i kurvorna och spårvagnarna som varit särskilt utsatta för gnissel. Smörjsystemet applicerar en liten mängd friktionsmedel vid rätt tillfälle. 

– På detta sätt kan vi på ett kontrollerat och hållbart sätt applicera rätt mängd när det behövs, säger Per Edelönn.

De har dessutom övervakat funktionen med mikrofoner och sensorer som automatiskt följs upp av SKF:s onlinesystem. Där kan man identifiera när ett gnissel anses som störande för de boende.

– Från genomförda tester kan vi konstatera att vi lyckats få ner antal larm med upp till 80 procent, säger Per Edelönn.

Enligt Västtrafik genomförs 131 miljoner resor per år med spårvagnar i Göteborg.