Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu är det hög tid att
trappa upp träningen

Starka steg. Johanna Toftby rekommenderar trappträning om du vill tajta till kroppen inför sommaren. "Du får jobba med baksida lår och alla vill väl få upp rumpan ett snäpp", säger hon.Foto: Lennart Rehnman

SKÖVDE. Med Johanna Toftbys grymma, snabba och enkla knep kan du få en mer vältränad rumpa och fastare lår lagom till bikinisäsongen.

- Det finns inga genvägar men trappträning är ett effektivt sätt, säger bloggerskan och tidigare "Ensam mamma söker"-deltagaren.

Toftbys 3 favoriter

Dubbelsteg

Du behöver: En trappa och ett tidtagarur.

Så gör du: Ställ dig längst ner i trappan. Spring upp för trappa så snabbt du kan genom att kliva på vartannat trappsteg. Jogga sedan ner. Upprepa.

Antal: Kör på tid, exempelvis 20x10, det vill säga gör ruscher i 20 sekunder och vila i tio. Upprepa åtta-tio gånger. Men gör efter egen förmåga.

Tänk på: Tryck ifrån i varje steg och ha rak rygg.

Övningen är bra för: Baksida lår, rumpa och flåset.

Johannas kommentar: "Rumpan får sig en ordentlig match."

Jämfotahopp

Du behöver: En trappa och ett tidtagarur.

Så gör du: Ställ dig längst ner i trappan. Gör jämfotahopp hela vägen upp, jogga sedan ner. Upprepa.

Antal: Kör på tid, exempelvis 20x10, det vill säga gör ruscher i 20 sekunder och vila i tio. Upprepa detta åtta-tio gånger, men tänk på att göra efter egen förmåga.

Tänk på: Håll ryggen rak och håll koll på trappstegen.

Övningen är bra för: Låren, rumpa och flåset.

Johannas kommentar: "Det är hur jobbigt som helst".

Snabba ruscher

Du behöver: En trappa och ett tidtagarur.

Så gör du: Ställ dig längst ner i trappan. Gör ruscher uppför trappan och jogga ner. Upprepa.

Antal: Kör på tid, exempelvis 20x10, det vill säga gör ruscher i 20 sekunder och vila i tio. Upprepa åtta-tio gånger. Men gör efter egen förmåga.

Tänk på: Upp med hakan, jobba med knäna och håll ryggen rak.

Övningen är bra för: Baksida lår, rumpa och flåset.

Johannas kommentar: "Det är en grym övning. Jobbig, men bra."

Utbildar sig till personlig tränare

Namn: Johanna Toftby.

Ålder: 40.

Bor: Växelvis i Skövde och i Göteborg.

Familj: Kärleken Jan "Janne" Fors, 44, döttrarna Lisa-Marie, 16, och Marilyn, 14, bonusbarnen Ida, 21, Erik, 20, och Amanda, 12.

Gör: Frisör, krönikör och bloggare på johannatoftby.se. Utbildar sig även till PT.

Känd från: TV3:s "Småstadsdrottningar" och "Ensam mamma söker".

Johanna Toftby, 40, har som mål att få fler att komma i gång och träna.

- Jag tränar året om men nu är det väldigt många som vill komma i lite extra form inför sommaren.

Då rekommenderar Johanna Toftby intervallträning.

- Intervallträning är bra för att du ökar din kondition och förbränning. Man kan köra intervall i löpning, rodd och trappor.

Ökar på flåset

Vill man tajta till låren och rumpan rekommenderar Johanna Toftby det sistnämnda, det vill säga om man har friska och starka knän, och har ett förslag på ett pass med tre trappövningar.

- Du får jobba med baksida lår och alla vill väl få upp rumpan ett snäpp. Jag tycker att trappor är grym träning för hela kroppen. Dessutom får konditionen sig en omgång.

Samtidigt stärks både leder och core, det vill säga mage och rygg, och man får upp flåset.

"Snabbt och explosivt"

Man kan välja att köra i repetitioner och set men Johanna Toftby själv kört oftast på tid. Exempelvis upprepar hon övningen i 20 sekunder och vilar i tio. Detta gör hon åtta-tio gånger innan hon går vidare till nästa övning. Hon säger att det är viktigt att man ska köra efter egen förmåga.

- Gör så mycket du orkar. Men du ska hela tiden röra mer på dig mer än vad du vilar.

Det finns inga genvägar till en fastare kropp, men Johanna Toftby säger att trappträning är en effektiv träningsform för den som skyller bristen på träning på att tiden inte räcker till.

- Det här kan vara klart efter 15 minuter. Intervaller är snabbt och explosivt. Du orkar inte mer när passet är slut, i så fall har du inte gjort rätt. Rumpan får sig en ordentlig match.

Värm upp

Trappträning kan man enligt Johanna Toftby köra några gånger i veckan. Men glöm inte värma upp för att undvika skador.

- Ju högre intensitet desto viktigare med uppvärmning!