Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nu ändrar sig SJ – ersätter Elins taxiresa

Lättad. Elin Dahlberg skulle åka från Malmö till Lekåsa utanför Vara och sin mammas begravning. När tåget var fyra timmar försenat till Göteborg fick hon ta taxi sista biten för att hinna.

Elin Dahlberg, 27, fick ta taxi för att hinna till sin mammas begravning i Vara när tåget var försenat.

GT skrev i går att SJ inte vill betala taxiresan som gick på 1 600 kronor.

Efter GT:s artikel meddelar nu SJ:

– Naturligtvis får hon ersättning, säger Thelma Henrysson, SJ:s presstjänst.

Elin Dahlberg skulle resa från Malmö till sin mammas begravning i Vara förra onsdagen. Hon hade planerat en resa med god tidsmarginal, men tåget var fyra timmar försenat bara till Göteborg där hon skulle byta tåg mot Vårgårda.

- Jag har åkt tåg väldigt mycket, men aldrig tidigare råkat ut för en sådan försening, säger Elin Dahlberg.

Präst, släkt och vänner hade förvarnats om förseningen och begravningen sköts upp en timme. Men när Elin Dahlberg kom till Göteborg stod det klart att hon ändå inte skulle hinna fram om hon inte tog en taxi hela vägen till kyrkan i Lekåsa.

Taxiresan kostade 1 600 kronor.

"Får naturligtvis ersättning"

När Elin Dahlberg i efterhand kontaktade SJ:s kundtjänst fick hon beskedet att hon inte skulle få ersättning för taxi, utan enbart för tågbiljetten.

- Jag kände mig ganska uppgiven efter det svaret, säger hon. Ingen upplyste mig heller om att man kunde gå vidare med en reklamation. Men det är skönt att de tagit sitt förnuft till fånga nu.

När Thelma Henrysson från SJ:s presstjänst hör av sig till GT är svaret ett annat:

- Naturligtvis får hon ersättning för sin taxiresa. Hon kan höra av sig till vår kundtjänst med bokningsnummer och taxikvitto, så betalar vi för hennes utlägg, säger hon.

- Jag vet inte vem hon haft kontakt med eller hur dialogen varit med kundtjänst. Det spelar ingen roll nu, hon får i alla fall ersättning, konstaterar Thelma Henrysson.