Norska filmen hoppas få svenskar att sluta snusa

Med ett snusband runt huvudet går det inte att stoppa in en snus.
Foto: Helsedirektoratet
Inför lanseringen tryckte Helsedirektoratet upp 3 000 snusband. Samtliga tog slut på en timme.
Foto: Helsedirektoratet
Under oktober månad hoppas den norska myndigheten få ungdomar att sluta snusa.
Foto: TT NYHETSBYRÅN

Den norska myndigheten Helsedirektoratets sluta snusa-kampanj har blivit viral.

Filmen ”Snusbåndet” har under några timmar fått 1,9 miljoner visningar på Facebook. 

– Man hoppas ju alltid på den här ”ice bucket challenge”-effekten, säger Jakob Linhave, avdelningsdirektör på myndigheten. 

Har du hört talas om ”snusbåndet”? I vårt västra grannland har de garanterat det!

Gummibandet som fästs kring huvudet för att förhindra snusning har fått ett enormt genomslag i sociala medier under dagen.

Förklaringen är en film som publicerats av Helsedirektoratet, Norges motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, som en del i en kampanj mot snusning.

– Vi kallar det Stopptober. Det handlar om att vi vill ge människor en möjlighet att sluta röka och snusa, förklarar Jakob Linhave, avdelningsdirektör på Helsedirektoratet.

”Ice bucket challange”-effekt

Under onsdagen har ”Snusbåndet” fått en otrolig spridning i sociala medier. 

På cirka sju timmar har videon fått 1,9 miljoner visningar och kommenterats 47 000 gånger, både från Norge och Sverige.

Många svenskar är roade av myndighetens film och taggar sina snusande vänner. 

– Vi hade aldrig förutspått att det skulle bli så populärt som det har blivit. Vi hade varit väldigt glada för 100 000 visningar, men man hoppas ju alltid på den här ”ice bucket challenge”-effekten, säger Jakob Linhave.

Inför lanseringen av filmen tryckte Helsedirektoratet upp 3 000 snusband som gick att beställa på nätet. I skrivande stund har alla gått åt.

– De tog slut på en timme. 

Kommer ni att göra fler? 

– Jag tror inte att vi kommer att göra fler, för det tar tid. Men vi uppmanar alla att bli inspirerade till att göra sina egna band, säger Jakob Linhave. 

Helsedirektoratet har kampanjer riktade till ungdomar med jämna mellanrum, men det är första gången de arrangerar Stopptober. 

Idén har de fått från ett liknande initiativ i Storbritannien. 

– Vi är jätteglada och väldigt nöjda.