Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bank-bedragaren lurade Jeanette – länsade kontot

Nu väntar Jeanette på beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.Foto: Privat
Om man har blivit utsatt för bedrägeri ska både bank och polis kontaktas. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL

Den vältaliga mannen utgav sig för att ringa från Nordea och sa att han ville hjälpa Jeanette Johansson, 50, från Tibro.

Men mannen var en bedragare – som länsade hennes konto på 130 000 kronor.

Efter dådet fanns bara femton öre kvar. 

– Det känns som en mental våldtäkt, säger hon.

Jeanette har fortfarande inte återhämtat sig efter bedrägeriet som tog ifrån henne alla hennes besparingar, som först uppmärksammande av P4 Skaraborg

I maj blev hon bestulen på över 130 000 kronor. En man som kallade sig David ringde och använde sig av en app som gjorde att det såg ut som att han ringde från Nordeas riktiga nummer. 

– Mannen som ringde sa att någon försökte ta mina pengar och att han skulle hjälpa mig. Han lät så trovärdig, som en riktig bankman. 

Mannen bad Jeanette logga in på banken med sitt mobila bank-ID. 

– Jag trodde att jag kopplade upp mig mot banken och att han skulle hjälpa mig. Jag kände mig trygg.

 

LÄS MER: Agneta, 68, utsattes för bankbedragare

 

Lite senare fick Jeanette ett meddelande av en vän som inte lyckats föra över pengar till henne via Swish. Jeanette ringde till banken för att undersöka vad det var som hade hänt.

– Jag fick då höra att jag blivit utsatt för bedrägeri, de hade bytt mitt Swish-nummer och skickat mina pengar till sex olika mottagare. Jag hade bara femton öre kvar. Det kändes som en mental våldtäkt. 

Ville spy över köksbordet

Jeanette hade 130 000 kronor på kortet och hon hade sparat länge för att komma upp i beloppet. Allt stals från henne.

– När jag insåg att jag hade blivit lurad ville jag bara spy över hela köksbordet, säger Jeanette. 

Pengarna skulle ha gått till familjens nödvändigheter och hjälpa döttrarna på traven efter studenten. 

– Det är vidrigt. Jag är så förbannad för att de lyckades lura mig. Jag känner mig fortfarande kränkt, ledsen och chockad, säger Jeanette.

Jeanette har fått avslag om en ersättning av Nordea. Nu väntar hon på beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Händelsen är även polisanmäld och under utredning. 

– Jag mår fortfarande dåligt och har blivit väldigt misstänksam för minsta småsaker. Jag är rädd för att använda min bank och mobilt bank-ID. Nu hoppas jag på att bli ersatt, säger Jeanette Johansson.

 


Expertpolisen: Bedrägeriet växer

Magnus Lindegren är chef på bedrägerisektionen i Göteborg och säger att denna typ av bedrägeri blir allt vanligare. 

– Det här är en typ av bedrägeri som bara växer och växer. 

Han menar att en bank eller myndighet aldrig ber om legitimering via mobilt bank-ID. 

– En myndighet eller bank ringer inte upp och ber att man ska använda sig av mobilt bank-ID. De har redan tillgång till de uppgifter de behöver. Ringer någon upp och ber dig använda bank-ID, lägg bara på. 

Om man har blivit utsatt för bedrägeri ska både bank och polis kontaktas. 

– Först så måste man ringa banken, gör man det i tid så kan de ibland minimera skadan och stoppa vissa transaktioner. Sedan måste man ringa polisen och anmäla, säger Magnus Lindegren. 

Jenny Wickman, pressekreterare på Nordea, uttalar sig gällande ersättning för dem som har blivit utsatta.

– Vi kan inte uttala oss om specifika fall men vårt beslut grundar sig alltid på en noggrann utredning och bedöms individuellt. I besluten förhåller vi oss till villkoren för produkten samt gällande lagar och regelverk kopplade till konsumentskyddet, säger Jenny Wickman.