Elisa Lindström, dansbandsdrottning och programledare för "Tack för dansen", är trött på att försvara sin musik för hånfulla storstadsbor. Foto: Marcus GustafssonElisa Lindström, dansbandsdrottning och programledare för "Tack för dansen", är trött på att försvara sin musik för hånfulla storstadsbor. Foto: Marcus Gustafsson
Elisa Lindström, dansbandsdrottning och programledare för "Tack för dansen", är trött på att försvara sin musik för hånfulla storstadsbor. Foto: Marcus Gustafsson
Förutom att ha vunnit dansbandskampen, knipit ett antal Guldklavar, tagit hem två Grammisar, vunnit Körslaget och programlett "Tack för dansen", spelar Elisa Lindström även trumpet. Foto: Marcus GustafssonFörutom att ha vunnit dansbandskampen, knipit ett antal Guldklavar, tagit hem två Grammisar, vunnit Körslaget och programlett "Tack för dansen", spelar Elisa Lindström även trumpet. Foto: Marcus Gustafsson
Förutom att ha vunnit dansbandskampen, knipit ett antal Guldklavar, tagit hem två Grammisar, vunnit Körslaget och programlett "Tack för dansen", spelar Elisa Lindström även trumpet.  Foto: Marcus Gustafsson

Storsuccé för TV4:s dansbandssatsning

Publicerad

”Tack för dansen” lockar miljonpublik varje lördag. Och om någon är förvånad över det så är det förmodligen en storstadsbo, gissar programledaren Elisa Lindström, 24.

– Men jag tror att det har funnits ett stort sug efter att få se dansband i tv igen.

"Dansband?! På prime time?! Tre lördagskvällar i rad?!"

Säkert var det en och annan storstadshipster som satte sitt lokala mikrobryggeriöl i vrångstrupen när TV4 presenterade sin underhållningssatsning i höstas. Men med facit i hand fick TV4 rätt och storstadshipstern fel. "Tack för dansen" lockar miljonpublik, trots att programmet har samma sändningstid som populära "Stjärnorna på slottet" i SVT.

Stort sug efter dansband

Men programmets framgångar förvånar inte Elisa Lindström, frontfigur i dansbandet Elisa's och en av programledarna för "Tack för dansen".

– Jag tror att det har funnits ett stort sug efter att få se dansband i tv igen. Det finns så många fler dansbandsfantaster ute i landet än vad somliga tror.

– Än vad somliga tror... Vilka är dessa "somliga"?

– Jag själv bor i Stockholm, och när man pratar med stockholmare så har de oftast inte särskilt stor koll på dansbandsbranschen överhuvudtaget. Och folk som jobbar med tv kommer ju ofta från storstäderna... Jag tror att de har lite svårt att förstå hur stor genren är ute i landet, säger Elisa.

Dansband är i mångt och mycket landsbygdens musik, och har också många musikaliska likheter med den amerikanska countryn. Men medan countryn har stigit i kurs bland den svenska storstadspubliken, inte minst tack vare "Jills veranda", så kämpar dansbanden fortfarande i motvind. Elisa hamnar ofta i försvarsposition när hon diskuterar sin musik med hånfulla göteborgare och stockholmare.

– På något sätt har man blivit van vid det, och det är ju självklart tråkigt. Men oftast är det folk som inte vet något om dansband som är mest negativa. I musikbranschen får vi oftast höra att det vi sysslar med är coolt och helt rätt, säger Elisa.

Dansband i blodet

Elisa Lindström är bördig från Töreboda och har dansbandsmusiken i blodet. Mamman sjöng i dansband, och morfadern turnerade i folkparkerna med sitt dragspel. Ibland följde även Elisa med och uppträdde på spelningarna.

– Jag var väl tolv när jag började uppträdda med morfar. "Jag ska måla hela världen, lilla mamma", var väl vårt huvudnummer, minns Elisa med ett skratt.

Ett tiotal år har gått sedan folkparksturnéerna tillsammans med morfadern, och sedan dess har framgångarna avlöst varandra för Elisa. Bland annat har hon vunnit Dansbandskampen, knipit flera Guldklavar och tagit emot två Grammisar. Vid sidan om dansbandet har hon även deltagit i Melodifestivalen och vunnit Körslaget i TV4.

"Tack för dansen" är hennes debut som programledare – ytterligare en succé, alltså.

– Det har varit nervöst men samtidigt jätteroligt att prova på programlederiet. Jag vet inte om det blir någon fortsättning på "Tack för dansen", men det skulle vara väldigt roligt om det blev så, säger Elisa.

 

Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag