Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Man förstår verkligen ingenting i 100 minuter

Joe Labero imponerar i "Inferno" på The Theatre i Göteborg. "Det som imponerar mest är det som känns väldigt simpelt", skriver GT:s recensent Maya Dahlén Persson.
Foto: Robin Aron

Man förstår verkligen ingenting och så håller det på i 100 minuter. Joe Labero lyckas, inte helt otippat, med att hålla kvar en publik som hela tiden tänker "man vad fan".

Fingerfärdigheten hos den mannen går inte annat än att imponeras av och så lite eld, lite ganska mycket  eld, på det – då har du showen Inferno i en liten ask.

Att det finns brandsläckare utplacerade på alla bord inne på The Theatre känns fullkomligt rimligt. Joe Laberos show Inferno är allt annat än blöt.

Uppbackad av eldkonstnärerna i Burn out punks känns det som om Sveriges meste magiker är i sitt rätta element. Publiken involveras (även om han kanske kunde skippat kind- och handpussarna på damerna) och korttrick varvas med itusågningar och borttrollningar.

Det simpla imponerar

Det som imponerar mest är det som känns väldigt simpelt. Spelkort byter plats och färg och en 500-lapp som stoppas ner i ett kuvert och bränns upp hittas i en plånbok samtidigt som en telefon från en man i publiken massakreras för att sedan hittas hel på en helt annan plats. Han får det att se så enkelt ut, och ju fler gånger som Labero försvinner och kommer ut på en helt annan plats på bara några sekunder orkar logiken inte med längre. Det är bara att acceptera att han är helt sjukt skicklig och att man förmodligen aldrig kommer att förstå hur det går till.

Omänsklig akrobatisk uppvisning

De lite mer avancerade illusionerna, eller tricken, eller vad du nu vill kalla det ger inte samma intryck. Joe Labero behöver inte massa stålställningar och gigantiska upphängningar för få publiken att tappa hakan.

En eloge också till "Red Hot" eller Elin König Andersson som ger en nästintill omänsklig akrobatisk uppvisning.

Man blir helt enkelt inte uttråkad på Laberos Inferno, och blir du det har du alldeles för lite "men vad fan" i dig.

Laberos Inferno

VAD: Joe Labero släpper lös ett inferno av eld och magi tillsammans

VAR: The Theatre, Göteborg

PUBLIK: 1 253 personer

BÄST: Alla trick som lika gärna skulle ha kunnat genomföras vid ett bord på en restaurang eller i ett vardagsrum.

SÄMST: De här hoppen som Labero håller på med på scenen, jag fattar det inte.

FRÅGA: Och hur i h*lvete gick det där till?