Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kulturkalaset i Göteborg får tillbaka sitt namn

Maten är en stor del av festivalen, här en bild från årets upplaga. Foto: Mathilda Alveflo / GT
Rix FM festival på Kulturkalaset 2017. Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN

Kulturkalaset bytte inför 2019 års evenemangsvecka namn till Gothenburg culture festival och tidigarelades en vecka. 

Göteborg & Co har nu bestämt att ändra tillbaka till namnet Kulturkalaset och lägga kalaset på samma vecka som vanligt, skriver Göteborgs-Posten.

Den nya loggan, som kostade 180 000 kronor, skrotas från marknadsföringen i Sverige. 

Först hette veckan Göteborgskalaset – under 2007 byttes namnet till Kulturkalaset – och inför årets evenemang bestämde Göteborg & Co att det skulle heta Gothenburg culture festival.

Dessutom lades kalaset en vecka tidigare än vanligt, vecka 32 i stället för 33. Det skulle då sammanfalla under European Choir game.

Inför nästa år byts allt tillbaka som det var förut, skriver Göteborgs-Posten.

– Spontant kan man säga att det var en nackdel för kalaset att ligga under vecka 32, men en fördel för European Choir games, säger moderaten Jonas Ransgård, som är styrelseordförande i Göteborg & Co, till tidningen.

Loggan ska användas internationellt

GP skriver att 90 procent av kalasets externa aktörer drog sig ur, då veckan ändrades. En femtedel av budgeten försvann. 

Veckan blev en dag kortare än tidigare och antalet punkter på programmet blev betydligt färre, ungefär hälften så många som vanligt och flera scener försvann. 

Den nya loggan kostade 180 000 kronor att göra – den försvinner nu i marknadsföringen i Sverige – den ska dock fortsätta att marknadsföra evenemangsveckan utanför landets gränser. 

– Vi ska titta på vad vi har, och se hur de här kan samagera nationellt och internationellt, och göra det bästa av situationen, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co, till GP.

”Var välinvesterade pengar” 

Han tycker ändå att pengarna var väl investerade – trots att mn nu alltså ändrar sig igen.

– Med tanke på vad vi fick så bedömer jag det inte som speciellt mycket pengar, utan jag tycker det var välinvesterade pengar för det ändamålet, säger Hallberg till GP.

Göteborg & Co:s vd har av bolagets styrelse fått uppdraget att börja med en process som ska se över utformningen av kalasets framtid från 2021. 

Just nu pågår också en utvärdering av årets Gothenburg culture festival, resultatet av den kommer under hösten.