Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Gravida popstjärnan får kritik för barnvagn

Tone Damli poserar på Instagram med en barnvagn som hon fått av en butikskedja. Det får Konsumentombudsmannen i Norge att gå i taket. Foto: Instagram
Popstjärnan deltog förra året i Melodifestivalen med en duett tillsammans med svensken Erik Segerstedt. Foto: Sven Lindwall

Norska popstjärnan Tone Damli, 25, får hård kritik av konsumentombudsmannen i Norge.

Den gravida schlagerstjärnan poserar på Instagram med en barnvagn som hon fått av en butikskedja. Hon anklagas för smygreklam.

– Tone borde kunna reglerna, hon är ju professionell, säger konsumentombudsmannen Gry Nergård till Dagbladet.

FAKTA

Tone Damli

Tone Damli från Sogndal är en av Norges mest framgångsrika artister med tio singlar på norska topplistan och flera guld- och platinasäljande album. Hon har gjort duett med både Eric Saade och Erik Segerstedt.

Hon slog igenom i Norge 2005 efter att ha medverkat i Idol där hon slutade på andra plats.

Tone Damli satt själv i juryn för Idol i Norge 2013.

Bilden dök upp på Tone Damlis Instagram-konto i helgen. Där visar hon stolt upp sin nya barnvagn som hon fått av butikskedjan Babyshop.

"Tusen takk for fantastisk gave", skriver hon.

Tone Damli, som tävlade tillsammans med Erik Segerstedt och låten "Hello Goodbye" i Melodifestivalen förra året, nämner inte att hon skulle vara sponsrad eller att det rör sig om någon form av reklam.

Det har fått den norska konsumentombudsmannen att gå i taket.

"Borde veta"

Särskilt eftersom det inte är första gången som Tone Damli anklagas för smygreklam. I januari, under en kärlekssemester med pojkvännen Markus Foss på Cuba, länkade hon till researrangören Ving, utan att nämna att det handlade om sponsring, skriver Dagbladet.

Konsumentombudsmannen i Norge har länge kämpat mot smygreklam i sociala medier. Och är ett inlägg eller en blogg reklam ska det framgå tydligt.

– Vi kommer ta upp det här med Tone direkt den här gången. Hon borde veta vad som gäller, säger Gry Nergård.

"Gett Tone en gåva"

Marianne Harlem, marknadsansvarig på Babyshop, bekräftar för Dagbladet att barnvagnen är en gåva.

– Bakgrunden till att vi har gett Tone en gåva i form av en lättkörd vagn är att vi fick en förfrågan från en av hennes väninnor som ville överraska henne. Vi tackade ja, utöver det har vi ingen kommentar, skriver hon till Dagbladet i ett mejl.

Enligt Gry Nergård faller ansvaret på Tone Damli.

– Det är Tones ansvar att märka bilderna om hon får gåvor från näringsidkare, säger hon till Dagbladet.

14 000 har gillat

Tone Damli har över 200 000 följare på Instagram och runt 14 000 personer har gillat hennes barnvagnsbild.

Gry Nergård tror inte att det blir aktuellt med några åtgärder mot Tone Damli, men hon betonar för Dagbladet att hon ser allvarliga på stjärnans framfart på Instagram.

– Orsaken till att vi jobbar med detta är att användarna av Instagram ofta är unga och kanske inte i stånd att genomskåda reklamen.