Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nils-Erik, 68, blev dödförklarad av Telia

Nils-Erik Andersson, 68.
Foto: PRIVAT
Telefonjätten Telia.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD/IBL

Nils-Erik Andersson, 68, skulle avsluta sin avlidna mammas telefonabonnemang.

Då stängde Telia av fel nummer – och dödförklarade Nils-Erik.

Först efter tolv dagar fick han numret tillbaka.

– Det är helt horribelt, säger han.

Efter att Bäckeforsbon Nils-Erik Anderssons mamma gått bort tog han kontakt med Telia för att säga upp hennes abonnemang.

Men i stället stängde telefonjätten av Nils-Erik Anderssons nummer, något P4 Väst var först att rapportera om.

– Den 10 juni fick jag ett samtal som bröts efter sju sekunder. Sedan började cirkusen, säger han.

Några dagar senare fick han ett brev från Telia, där det stod att de tagit emot uppsägningen av abonnemanget som tillhör Nils-Erik Anderssons dödsbo.

– Det var helt och hållet ett moment 22. Det enda som stod på min telefon var nödsamtal. Mammas telefon fungerade, men det är ju inte så roligt att ringa på den, säger Nils-Erik Andersson.

”Telias rutiner under all kritik”

Tillsammans med sin son har Nils-Erik Andersson kontaktat kundtjänsten hos Telia vid ett flertal tillfällen, berättar han. De försökte också lösa problemet genom att ge sonen en fullmakt, eftersom Nils-Erik inte själv kunde komma åt sitt mobila bank-ID.

Nils-Erik med telefonen som inte gick att använda i knappt två veckor.
Foto: PRIVAT

Problemet löstes dock först efter att han kontaktat media och P4 Väst pratat med Telia.

– Det är helt horribelt. Jag har inga skrupler mot stackaren som råkade stänga av numret, för mänskliga fel kan alla göra, men Telias rutiner är under all kritik, säger Nils-Erik Andersson.

Magnus Limås, pressansvarig på Telia, säger i en kommentar till radion:

– Tyvärr kan jag bara beklaga, så har den mänskliga faktorn ställt till det, säger han till P4 Väst.

Telia: Ovanlig situation

På frågan om det ska krävas att media tar kontakt för att fel ska åtgärdas svarar han:

– Nej, det ska det inte göra. Däremot hör ju denna situation verkligen till ovanligheterna, säger han till P4 Väst.

För Nils-Erik Andersson blev Telias misstag ytterligare en sak att hantera i en tid av sorg efter mammans bortgång.

– Det har varit jättebesvärligt. Du ska säga upp lägenhet och avsluta alla bitar, försäkringar, tidningar, och hela den biten, samt planera en begravning. Det är mycket runtomkring, säger han.


Från arkivet: Annas shoppingvrede – varnar efter upptäckten