Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Förslaget: Från Göteborg till London – på bara 16 timmar

En göteborgare skulle kunna vara i Paris på 16 timmar med nattåg.Foto: Colourbox
Trafikverket föreslår en ny nattlinje mellan Malmö och Köln,Foto: Colourbox
En göteborgare skulle kunna vara i London på 16 timmar med nattåg.Foto: Colourbox

Regeringen har gett Trafikverket uppdraget att utreda nattliga tåg från Sverige till europeiska städer. 

Trafikverket föreslår att den första av dessa nattlinjer ska gå mellan Malmö och Köln, skriver Göteborgs-Posten.

Blir det verklighet skulle göteborgare kunna vara på plats i London eller Paris på 16 timmar.

Trafikverket har presenterat en tänkt tidtabell. De resenärer som tar ett tidigt kvällståg från Göteborg skulle kunna åka med nattåget i Malmö klockan 19.40 som är tänkt att anlända till Köln klockan sex på morgonen.

– Vi har valt Köln för att det därifrån finns många andra resemöjligheter och kommer man dit klockan sex på morgonen så kan man vara i Bryssel halv nio och Amsterdam vid halv tio, säger Anna Fällbom, enhetschef för trafikavtal och transportnät vid Trafikverket, till tidningen.

Så långa restider skulle det bli från Göteborg

Tänkta tågresetider från Göteborgs central med den föreslagna nya nattlinjen mellan Malmö och Köln och vidare till andra städer.

Hamburg: 7 timmar och 45 minuter

Berlin: 9 timmar och 30 minuter

Amsterdam: 13 timmar

Prag: 13 timmar och 30 minuter

Bryssel: 14 timmar

London: 16 timmar

Paris: 16 timmar

Milano: 18 timmar

Barcelona: 21 timmar

Malaga: 26 timmar och 30 minuter

Källa: Trafikverket

Forskaren: ”Det finns helt klart en efterfrågan på fler nattåg”

Enligt planerna kan tågen börja rulla varje natt tidigast om två år om det går att lösa de frågetecken som finns. 

– Vi måste hitta en operatör som har fordon och kan köra ingång trafiken efter regeringens önskemål. Nattågsvagnarna i Sverige är för breda för att köras nere i Europa medan europeiska vagnar kan köras i Sverige. I de större städerna i Europa, som Köln och Hamburg, är det trångt på stationerna och vi måste hitta plats och tid för våra tåg, säger Anna Fällbom till tidningen.

Utredningen ska vara klar i april.

– På de nattåg som finns i dag är platserna utsålda så det finns helt klart en efterfrågan på fler nattåg men också på bättre anslutningståg vidare till olika städer i Europa, säger Anna Elofsson, forskare inom långväga resande vid Chalmers tekniska högskola, till tidningen.