Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nathalie fick sitt Bank- ID kapat av bedragare

Nathalie Magnusson, 26, blev lurad av bedragaren.
Foto: Privat
I konversationen med bedragaren uppmanades Nathalie att logga in på sin Bank-ID.
Foto: Skärmklipp
I konversationen med bedragaren uppmanades Nathalie att logga in på sin Bank-ID.
Foto: Skärmklipp
Foto: Skärmklipp

Nathalie Magnusson, 26, har hoppat mellan tre stycken andrahandskontrakt sedan hon flyttade till Göteborg förra året.

I en uthyrningsgrupp på Facebook såg hon sin chans att hyra en lägenhet under en längre period – men personen som satt på kontraktet visade sig vara en bedragare och Nathalie blev av med tusentals kronor.

– Jag blev helt panikslagen, säger hon.

Polisen vill nu varna för Bank-ID-bedrägerierna

Nathalie Magnusson flyttade till Göteborg från Stockholm i augusti förra året. Efter att ha hoppat runt på en rad olika andrahandskontrakt hittade hon i slutet av april ett erbjudande som passade henne perfekt på Facebook.

– Då var det en kille som skulle hyra ut sin lägenhet i Frölundatrakten. Det stod att djur var välkomna och det uppskattar jag eftersom jag har en katt, säger hon.

Nathalie skrev till mannen, som erbjöd sig att hyra ut bostaden i minst ett år. 

Men innan Nathalie fick komma och kolla på lägenheten ville han göra en kreditupplysning på henne.

– Han ville ha mitt mobilnummer, min e-postadress och vilken bank jag använder. Inga bankuppgifter utan bara vilken bank.

– Jag tänkte att det inte var några konstiga uppgifter egentligen, så jag gav det till honom.


LÄS MER: Bedragare försökte lura John med Nordea-nummer

Bedrägeriet kunde genomföras via Bank-ID.
Foto: ANN JONASSON

”Jag tyckte det lät sjyst”

Efter en stund berättade bedragaren att upplysningen var tvungen att bekräftas med hjälp av Bank-ID. 

Eftersom det stod Nordea när Nathalie öppnade appen, reagerade hon inte utan slog in sin kod.

– Det hände ingenting, jag fick inte upp någon notis eller någonting. 

– Han sa att jag kunde göra en kreditupplysning på mig själv genom att gå in på UC:s hemsida genom att skriva in mina uppgifter. Han sa att det skulle kosta 60 kronor men att han kunde swisha den summan, så jag slapp betala. Jag tyckte det lät sjyst. Jag skrev mitt telefonnummer och sen skrev han att han swishat 60 kronor. 

LÄS MER: Det här är Bank-ID –  svar på de vanligaste frågorna 

När Nathalie sedan kollade på sitt konto upptäckte hon att något inte stämde:

– När jag kollade på kontot så hade jag fått 6 000 kronor. Jag berättade för honom att han kanske råkat få med lite för många nollor och han sa att han hade gjort ett misstag och frågade om jag kunde swisha tillbaka dem. Självklart sa jag, jag trodde det var hans pengar. Efter en stund såg jag att det fanns 3 000 till på kontot, då sa han att han skulle swisha en annan kompis men att han råkat swisha mig, så jag swishade över dem till honom också.

Strax efteråt gick Nathalie in på sin bank för att kolla igen och då upptäckte hon att hennes konto var länsat på pengar.

– Jag såg att det var totalt länsat och jag flippade ur direkt och frågade vad han gjort med mina pengar. Han sa ”vadå, jag har inte gjort någonting”.


LÄS MER: Gunnel varnar för nya ”Skatteverket”-bluffen

Metoden: Flytta pengar mellan hennes konton

Hon fortsätter:

– Det han hade gjort var att när jag hade godkänt Nordea på Bank-ID så hade han flyttat över pengar från mitt sparkonto. Han lurade mig genom att föra över pengar mellan mina konton, så det såg ut som att det var hans pengar fast det egentligen var mina. Det här såg inte jag förrän det var för sent.

I efterhand kan hon inte förstå hur hon kunde bli så lurad.

– Jag misstänkte ingenting, det var det som var så sjukt, trots alla varningsklockor som man ser när man kollar konversationen i efterhand. Man är arg på sig själv för att man gick på något sånt idiotiskt. Jag har skaffat ett extrajobb på helger för att jobba upp den summa jag förlorat.

Hon har polisanmält händelsen, något som bekräftas av polisen.

– Min handläggare sa att de håller på att försöka spåra var pengarna gått någonstans, men att hon inte ville ge mig förhoppningar utan att jag ska ha inställningen att det kommer läggas ner och att deras resurser inte prioriterar bedrägerier. Det känns ännu mer för jävligt, säger hon.


LÄS MER: Görans varning för fräcka bedragarna

”Bankerna skulle kunna göra mycket mer”

Magnus Lindegren är chef för bedrägeriroteln i region Väst. 

Den här typen av bedrägerier är vanliga, berättar han.

– Det är inte det vanligaste, men det är en typ av bedrägeri som vi har. Vi har ganska täta dialoger med Bank-ID och bankerna för att höja nivån på säkerheten. Det här är pengar som du inte får tillbaka från banken, säger Magnus Lindegren.

Magnus Lindegren är chef för bedrägeriroteln i region Väst.
Foto: ANDERS YLANDER

Han fortsätter:

– Jag sticker ut hakan och säger att bankerna skulle kunna göra mycket mer för sina kunder än de gör i dag. Skrapar du på ytan är det ganska många som råkar ut för detta.

Vad för åtgärder kan det tänkas vara?

– Exempelvis en geoblockering. Om någon ringer från Stockholm när du är i Göteborg och vill att du loggar in på Bank-ID, är det rimligt? Om någon loggar in från tidigare okänd dator, är det okej? Det finns tämligen enkla åtgärder för att höja tröskeln för ett bedrägeri där det ibland blir väldigt stora belopp, säger Magnus Lindegren.

Men han säger att fall likt detta inte bör vara svåruppklarade.

– Man ser på kontoutdraget vem som är mottagare. Det är ett väldigt enkelt ärende när pengar går från ett konto till ett annat. Sannolikheten att kunna få tag på den personen är ganska stor, säger han.

LÄS MER: Det här är Bank-ID –  svar på de vanligaste frågorna 


LÄS MER: Så ska du göra om du förlorat din id-handling