Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Myndighetens besked till Camilla: Du är död

Camilla Svenssons make Tomas fick en oväntad utbetalning med posten – 12 000 kronor i efterlevandepension.

I beskedet slog Pensionsmyndigheten fast att Camilla var död.

– Jag mår fruktansvärt dåligt av det här. Det är bedrövligt. Och ingen vågar stå för vem som gjort fel, säger hon.

Myndigheten dödförklarade Camilla Svensson. Hennes make Tomas skulle få 12 000 kronor i efterlevandepension. Foto: Privat
Foto: TT NYHETSBYRÅN

När Camilla Svensson i Lidköping hämtade posten i onsdags fanns där ett brev från Pensionsmyndigheten med en utbetalningsavi ställd till hennes man Tomas Svensson.

Summan var på 12 000 kronor.

När Camilla försökte logga in med sitt bank-id på Pensionsmyndighetens hemsida blev det nobben. Men med makens id gick det bra.

På hemsidan stod att Tomas Svensson blivit beviljad efterlevandespension på grund av att Camilla Svensson hade avlidit.

– Jag tänkte: ”Hjälp, vad är detta?”. Jag trodde inte att jag såg rätt och läste meddelandet flera gånger, berättar Camilla.

Utbetalningsavin som kom till Tomas Svensson var på nära 12 000 kronor och gällde 1 1/2 månads efterlevandepension. I beslutet från Pensionsmyndigheten står att myndigheten fått uppgift om att Camilla Svensson avlidit och att han beviljats pension på drygt 8 000 kronor i månaden. Foto: Privat

”Det stod att jag var död”

När hon ringde Pensionsmyndigheten var handläggaren mest intresserad av att de skulle betala tillbaka pengarna, säger hon.

– Men pengarna var inte uthämtade. Och det var väl inte det viktiga då. Det var ju att det stod att jag var död. Handläggaren skyllde felet på Skatteverket, säger Camilla Svensson, som också berättat om det som hänt för Nya Lidköpings-Tidningen. 

När Camilla Svensson ringde Skatteverket fick hon besked att det inte var några problem med hennes personnummer, utan att hon fanns registrerad som en levande person.

Senare samma dag fick hon veta att Pensionsmyndigheten startat en utredning och att signalen om att hon var död lämnats från Försäkringskassan, säger hon.

– Och när jag kontaktade Försäkringskassan förklarade de att uppgiften att jag avlidit hade kommit från Skatteverket den 22 april. Pensionsmyndigheten säger att de fick signalen från Försäkringskassan 24 maj. Och Skatteverket säger alltså att de inte skickat något alls, sammanfattar Camilla.

Mår dåligt efter det inträffade

Hon säger att hon mår ”fruktansvärt dåligt” av att ingen kan förklara och reda ut det inträffade.

– Det är bedrövligt att det överhuvudtaget kan hända och att ingen vågar stå för vem som gjort fel. Vi ska ut och resa om en månad. Tänk om det blir fel, att mina biljetter tas bort på grund av att jag är ”död”. Nu ska jag åka och handla och vet inte om jag kan ta ut mina pengar, säger hon.

Tomas och Camilla Svensson fick beskedet att hon, som är livs levande, var död. Foto: Privat

Hon kan inte använda sitt bank-id fullt ut och hon är orolig att det ska bli problem i flera led, att försäkringar och annat avslutas utan hennes vetskap.

”Är ett mysterium”

Under fredagen har Camilla fått beskedet att Försäkringskassan och Skatteverket har en dialog för att lösa problemet.

– Vi håller på att utreda vad som gått fel. Det är ju olika myndigheter involverade och vi utreder var felet har uppstått. Vi hoppas kunna åtgärda det så snart som möjligt och se vad vi kan göra för att det inte ska upprepas, säger Jonatan Ohlin, pressekreterare hos Försäkringskassan.

Enligt Skatteverket har Camilla Svensson aldrig varit dödförklarad.

– Det här är ett mysterium. Vi har tittat på det här och hon är inte dödförklarad och har inte varit det. Det är omöjligt för oss att veta vad som hänt. När en person dör registreras dödsfallet i folkbokföringen och det kommer ett dödsfallsintyg till efterlevande. Det har inte skett i det här fallet, säger Ylva Vesterlund, pressekreterare vid Skatteverket.

”Väldigt beklagligt”

Magnus Rodin, chef för Pensionsmyndighetens produktionsavdelning, säger så här om det inträffade:

– Det som hänt är väldigt beklagligt. Vi har fått information från Försäkringskassan om att kvinnan är avliden och enligt lagstiftning och regelverk är det vår uppgift att betala ut omställningspension till efterlevande. 

– Vi har stor förståelse för att det är obehagligt att få ett sånt här brev. Vi kommer att ta kontakt med kunden, förklara vad som hänt och se hur vi kan hjälpa till att rätta till det här, oavsett om felet ligger hos oss eller en annan myndighet.