My Westerdahl, 28, vägde som mest 170 kilo. Foto: PRIVATMy Westerdahl, 28, vägde som mest 170 kilo. Foto: PRIVAT
My Westerdahl, 28, vägde som mest 170 kilo.  Foto: PRIVAT
Efter att ha ändrat sina kost- och motionsvanor, gick My ner 95 kilo. Foto: PRIVATEfter att ha ändrat sina kost- och motionsvanor, gick My ner 95 kilo. Foto: PRIVAT
Efter att ha ändrat sina kost- och motionsvanor, gick My ner 95 kilo. Foto: PRIVAT

Mys varning – för vanliga livsmedlet

Publicerad

Läkarnas besked till My Westerdahl, 28, var lika tydligt som det var allvarligt: om du inte ändrar dina kostvanor har du två år kvar att leva.

Då vägde hon 170 kilo. Åtta år senare har My gått ner mer än halva sin vikt, och under hashtaggen #sockerutmaningen2k18 vill hon nu hjälpa andra att må bättre.

–  Nyår är ju ett perfekt tillfälle att börja på, säger My, som beskriver sig själv som tillfrisknande sockerberoende.

För åtta år sedan vägde My Westerdahl från Lerum 170 kilo. Hon kunde inte knyta skorna själv, hade gått ut skolan med ofullständiga betyg, var sjuk ofta och mådde mycket psykiskt dåligt. 

Vändningen kom när hon sökte hjälp hos en beroendeterapeut. Och i stället för att behandla Mys kostvanor som en ätstörning, behandlade terapeuten det som ett beroende.

 

MER: Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android.

 

– Många kan nog känna igen sig i att det är svårt att bara ta en bit godis, men de flesta lider inte av den här fruktansvärda besattheten som jag gjorde. Det är snarlikt det som alkoholister känner inför alkohol, säger My.

 

LÄS MER: Viktraset blev Eriks räddning

 

I dag väger My Westerdahl 75 kilo, och mår bättre än någonsin. Och för att hjälpa andra att göra samma resa, lanserade hon hashtaggen #sockerutmaningen2k18 på nyårsdagen. 

– Det tar två veckor för sockret att lämna din kropp helt, och det kan vara en jobbig tid. Tanken med hashtaggen är att man ska kunna få stöd och inspiration av andra som går igenom samma sak, genom att dela med sig av sina erfarenheter.

My beskriver sig själv som tillfrisknande sockerberoende.Foto: PRIVAT

Äter enligt LCHF-metoden

Utmaningen bygger på tre hörnstenar: minskat kolhydratsintag, fysisk träning och mental träning.

My Westerdahl äter själv enligt LCHF-metoden, som i grunden handlar om att undvika kolhydratrik mat. Men även om metoden har fungerat mycket bra för henne, är det inte säkert att den passar alla, menar My:

– One size fits nobody, brukar jag säga. Jag äter kolhydratsnålt på grund av att jag har varit så stor och uppenbarligen har känsligare kropp än andra. Samtidigt äter min sambo mycket mer kolhydrater än jag gör, utan att gå upp i vikt.

 

LÄS MER: Sara satt sönder en stol – bestämde sig för att gå ned i vikt

 

– Däremot är jag säker på att den moderna kosten, med snabba kolhydrater och prefabricerad mat, är förklaringen till många av de hälsoproblem som vi ser i dag. När vi inte har begär efter mer mat när vi ätit, då äter vi rätt, hävdar My.

Den träning som ingår i sockerutmaningen, innebär 30 minuter fysisk aktivitet per dag. Det kan vara en joggingrunda, en promenad, eller något annat som deltagarna mår bra av och känner att de klarar av.

För en sockerberoende person som My Westerdahl, är det en dagligt pågående kamp att säga nej till sötsaker och godis.Foto: PRIVAT

Har haft återfall

– Sen avslutar vi dagen med att skriva minst tre saker som vi är tacksamma för, för att ändra fokus i livet. Annars blir det lätt att man känner att "jag får inte äta socker, livet är piss."

För en sockerberoende person som My Westerdahl, är det en dagligt pågående kamp att säga nej till sötsaker och godis. Suget finns ständigt där, men hon har lärt sig att hantera det.

 

LÄS MER: Fredrik Paulún: "Har varit utan godis i tio år"

 

– Jag har haft återfall, det senaste för tre år sedan. Alkoholister brukar beskriva återfall som att man tappar kontrollen, vilket i sin tur ger oönskade effekter. Och på samma sätt är det för mig med socker.

 

MY WESTERDAHLS SOCKERUTMANING

Utmaningen pågår två veckor.

 

MAT

Deltagarna äter tre större mål om dagen, och eventuellt ett till två mellanmål. Frukost och eventuellt mellanmål består enbart av protein och fett. Max 20 gram kolhydrater om dagen. 

 

Kolhydratskälla

Kolhydratssnåla grönsaker som kål, broccoli, blomkål, gröna blad, groddar, haricots verts, svamp. 

 

Proteinkälla

Kött, fisk, ägg, fågel, skaldjur.

 

Fett

Smör, kokosolja, MCT-olja, ister, ghee, kalla vegetabiliska oljor

 

FYSISK TRÄNING

Den fysiska träningen innebär 30 minuter fysisk aktivitet per dag, på en nivå som deltagarna klarar av. 30 minuters promenad är alldeles lagom, menar My.

 

MENTAL TRÄNING

Grunden för välmående är tacksamhet och en känsla av tillräcklighet!

Varje kväll innan du går och lägger dig så skriver du ner minst 3 saker du är tacksam för under dagen. Skriv även ner 3 saker du gjort bra under dagen. Detta går p mindre än 3 minuter när du fått rutin på det!

 

KOSTTILLSKOTT

Mys tips är att inta magnesium, som hon menar motverkar chokladsug och ger bättre sömn; D-vitamin för mörkerdepp; Omega 3 för den som inte äter så mycket fisk; MCT-olja menar hon också viktigt för att hålla sötsuget på avstånd.

 

SOCKERBEROENDE – ARGUMENT FÖR OCH EMOT

Frågan om sockerberoendets vara eller icke vara delar forskarna. Här är några av de argument som finns för och emot.

 

ARGUMENT FÖR:

• Det finns personer som beskriver sig som sockerberoende och som äter sötsaker som ett medel för att dämpa negativa känslor. Deras tankar kretsar kring att få tag på godis och de anpassar sitt liv efter det.

• Socker i hög koncentration, vare sig det äts i kombination med fett eller inte, aktiverar samma områden i hjärnan som droger gör. Samma signalsubstanser frigörs, till exempel dopamin, och bidrar till upplevt välbefinnande.

• Hedonisk hunger – inbillad hunger – är beroendeframkallande. Det vill säga att vi känner hunger och fortsätter äta trots att vi är mätta, för njutnings skull eller för att befria oss från stress.

• Matberoende – och därmed också sockerberoende – har påvisats hos människa både genom förändrat beteende och förändrad kemi i kroppen. 

 

ARGUMENT MOT:

• En människa som upplever sig som sockerberoende vill sällan ha rent socker, utan socker i kombination med andra ingredienser som i exempelvis i bullar, läsk och godis.

• Begreppet sockerberoende är missvisande och riskerar att urvattna allvarligare former av beroende av exempelvis alkohol, droger och nikotin.

• Det saknas fortfarande tillräckliga vetenskapliga bevis för att socker är en beroendeframkallande substans hos människor. Studier av exempelvis råttor visar att socker förändrar hjärnans belöningssystem, men resultaten går inte att överföra till människor.

• Man kan tala om ett ätberoende, men det är inte samma sak som sockerberonde. Det är i första hand kopplat till ett beteende, inte till en substans.

 

Källa: Rapporten ”Socker” från SNF, Swedish nutrition foundation.

Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER