M/S Sternö har havererat tidigare

Foto: MIKAEL BERGLUND
Foto: MIKAEL BERGLUND
2012 körde M/S Sternö fast i Södertäljeleden.
Foto: ARKIVBILD / KUSTBEVAKNINGEN

Lastfartyget M/S Sternö är nästan 50 år gammalt och har havererat flera gånger tidigare i svenska vatten. 

2012 gick fartyget på grund i Stockholms skärgård och fick dras loss med bärgningsfartyg flera dagar senare. 

Och i slutet av 90-talet kolliderade Sternö, fullastad med koron, med Kvicksundsbron i Mälaren.

Fredagsmorgonens haveri på Göta älv är långt ifrån det enda allvarliga tillbudet med lastfartyget m/s Sternö. Minst fyra gånger har fartyget varit inblandat i olyckor de senaste två decennierna.

I tät dimma rände fartyget den 30 november 1998 rakt in i Kvicksundsbron i Mälaren, bara en minut innan ett tåg passerade på bron. 

Vid det tillfället var Sternö fullastat med 1350 ton korn på resa från Köping till Djurön i Norrköping. Befälhavaren och övriga fem besättningsmännen kunde ta sig in till land av egen kraft. Haverirapporten visade senare att befälhavaren orsakade olyckan men att den nedsatta sikten och det strömma vattnet bidrog till olyckan.


LÄS MER: M/S Sternö kantrar allt mer efter grundstötningen i Göta älv 


I haverirapporten konstaterades att kollisionen hade kunnat "resultera i en urspårning med betydande konsekvenser" om farten hade varit något högre eller om en annan del av bron skadats av fartyget.

Oljetank sprack i Göta älv

I mars 2012 gick Sternö på en sandbank i Göta Älv vid två-tiden på natten, en tom oljetank sprack men inga utsläpp rapporterades senare. Fartyget kunde komma loss efter att dåvarande Sjöfartsverket genomfört en inspektion och kunde gå in till hamn i Lödöse.

Ett halvår senare var det dags igen. Sternö gick på grund i Stockholms skärgård, söder om Mörkö en sen natt i oktober. Under flera dagar stod fartyget på grund innan ett bärgningsfartyg kunde dra loss henne. Då hade flera försök misslyckats eftersom bärgningsarbetet visat sig svårare än man först beräknat.

Inte heller då skadades någon i besättningen som kunde vara kvar ombord under hela räddningsarbetet. Inte heller tog hon in vatten.

Årsmodell 1970

M/S Sternö ägs av det kalmarbaserade företaget Fiducia Rederi AB och är ett av få kvarvarande svenskflaggade fartyg som går på svenskt vatten.

Det handlar om en synnerligen gammal farkost.

Hon är byggd vid NV Sheepswerf i Appingedam, Nederländerna, 1970 och har gått under namnen Mariona, Ostestrom och Seto tidigare.

Bruttovikten är 1300 ton och det över 75 meter långt.

Ralf Holgersson, vd för Fiducia Rederi AB, har inte tid att besvara några frågor på grund av det uppkomna läget.

– Jag kan tyvärr inte uttala mig nu för jag väntar på lite försäkringsfolk som ska ringa mig, säger han.

GT har därefter sökt Holgersson upprepade gånger för frågor om Sternö.