Händelsen inträffade på morgonen den 16 september i år och anmäldes till Statens haverikommission av Sjö- och flygräddningscentralen.
I sammanfattningen står det att Herculesplanet var ute på en taktisk övning i luftrummet över Dalsland och vid 08.30 meddelade besättningen art de hade tappat ett hydraulsystem vilket orsakade fel på ett landningsställ.
Besättningen fick då ta till en nödchecklista, som bland annat innebar att de fick dumpa bränsle innan de kunde landa på Såtenäs, där Skaraborgs flygflottilj finns.
Fanns spricka i en hydraulmotor
Ingen person kom till skada vid händelsen som först klassades som ett allvarligt tillbud, något som senare ändrades till tillbud av en teknisk chef i flygvapnet.
När man gjorde en felsökning på flygplanet hittades en spricka i höger hydraulmotor för huvudställets ut- och infällning.
Efter incidenten stoppades all flygning med Herculesplanen, TP 84, tills vidare.
”Ett åtgärdsprogram har tagits fram för att häva rådrummet där det bland annat innehåller en engångskontroll av systemet innan flygplanen åter kan sättas tillbaka i flygtjänst.”, står det senare i SHK:s rapport.
Statens haverikommission har beslutat att inte inleda någon utredning baserat på den anmälan som gjordes.
Ingen risk för allvarlig fara
– I grunden kan man säga att det är inskrivet i lagen när vi ska utreda flyghändelser vid tillexempel olyckor med strukturella skador på flygplanen och här har man bedömt att det inte var den typen av skador, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör vid Statens haverikommission.
Händelsen bedöms inte som tillräckligt allvarlig för att SHK ska utreda.
– Det har inte varit någon risk för allvarlig fara, det var fel på flygplanet men det kunde hanteras, säger Jonas Bäckstrand.
Lena Bogren är kommunikationschef vid Skaraborgs flygflottilj:
– När ett plan går ner på det viset så har vi rutiner och checklistor att följa för att säkerställa flygsäkerheten. Det har vi gjort och planen är nu tillbaka i luften igen, säger hon.